VERDENSNYHET: VW ID.3 er her, og i Norge kan kundene reservere en lanseringsmodell som VW garanterer at vil bli levert til neste år. Foto: Bloomberg

Dette er alt du må vite om nye VW ID.3

Volkswagens nye elbilsatsning er her, og den vil friste mange nordmenn med både pris og rekkevidde.

Bilutstillingen i Frankfurt er i full gang, og viktigst for nordmenn er kanskje VW ID.3, en helt ny elbil som får en svært god rekkevidde.

Med en startpris på under 330.000 kroner og en rekkevidde på 420 kilometer er det grunn til å tro at mange ser frem til denne bilen.

VW ID.3 1ST

Pris: Under 330.000 kroner

0-100 km/t: 7,5 sek

Rekkevidde: 420 km (WLTP)

Batteri: 58 kWh

Gratis lading: 2.000 kWh, ca. 15.000 km.

Hurtiglading: 100 kW

Bestilling: Nå

Levering: Fra sommeren 2020.

– ID.3 har lengde og bredde som en VW Golf, men er 9 cm høyere og har en akselavstand som er 13 cm lengre. Bilen er romslig innvendig som en Passat, forteller den norske VW-direktøren, Harald Edvardsen-Eibak.

MODERNE: Elbilen VW ID.3 ser moderne ut. Er det litt inspirasjon fra BMW i3 vi ser, både på ratt, konsoll og skjerm? Foto: Bloomberg

Flere utstyrsutgaver og gratis lading

Lanseringsmodellen, ID.3 1ST (leses «first»), kommer i tre utstyrsutgaver og batteristørrelsen er på 58 kWh.

– Forhåndsbestillingen er åpnet, og bestiller du via denne garanterer vi at du får bil i 2020, sier VW-direktøren.

Han forteller at det skal lages 30.000 1ST-biler, og at Norge får svært god tilgang på disse. Eibak håper at produksjonsbilen finner veien til Norge i høst, slik at elbilnysgjerrige nordmenn får tatt og følt på bilen.

– Bestiller du denne bilen får du også med 2.000 kWh gratis hurtiglading, og da kan du kjøre ca 15.000 kilometer, sier direktøren.

HÅPER PÅ MORO: Den norske VW-sjefen, Harald Eibak, håper elbilen VW ID.3 får artige kjøreegenskaper. Bilen klarer 0-100 på 7,5 sekunder, forteller direktøren. Foto: Håkon Sæbø

Mer rekkevidde etterhvert

Senere vil det dukke opp en VW ID.3 med 45 kWt og en rekkevidde på 330 kilometer. Denne modellen forventes å være rimeligere, men VW tror ID.3 med 58 kWh batteri blir mest populær.

Et større batteri er også på trappene, og dette får en kapasitet på hele 77 kWh. Maksimal rekkevidde vokser da til 550 km, og med 100 kW hurtiglading er det ifølge VW mulig å legge til ca. 290 km kjørestrekning i løpet av en halvtime. Det mener Eibak er er betydelig mer enn hva som tidligere har vært mulig i kompaktklassen.

FULL FART: VW ID.3 lanseres på bilmessen i Frankfurt. Lanseringsmodellen, VW ID.3 1ST, får 420 km rekkevidde og en startpris på under 330.000 kroner. Foto: Bloomberg

Mye utstyr

De første bilene, som loves vekk til norske kunder i 2020, gjør 0 til 100 kilometer i timen på 7,5 sekunder og får bakhjulstrekk.

– Med batteriene i gulvet, 50/50 vektfordeling og 204 hestekrefter blir dette en bil med kule kjøreegenskaper, håper Eibak.

Han forteller at bilen får 18-tommers hjul som standard, men at en hel del annet utstyr også er standard på 1ST-bilene.

– Bilen kommer med navigasjon, aktiv fartsholder, LED-lys, varmepumpe og parkeringssensorer foran og bak. Dette er egentlig en komplett bil, mener Eibak.

Bilen kommer med navigasjon, aktiv fartsholder, LED-lys, varmepumpe og parkeringssensorer foran og bak. Dette er egentlig en komplett bil
Harald Edvardsen-Eibak, VW

Han forteller at VW i Norge ikke bare er opptatt av funksjoner, men også leveringsdyktighet.

– Det er mange som lager flotte elbiler, og mange nordmenn lurer på når de faktisk får bilen. Vi sikrer levering i 2020, slår Eibak fast.

Å sette seg på reservasjonslisten koster 10.000 kroner, som refunderes om du ikke ønsker bilen, eller når det går videre mot bestilling.

LANG REKKEVIDDE: Lanseringsmodellen av VW ID3, ID.3 1ST, har 420 km rekkevidde, men det skal også dukke opp en ID.3 med 550 kilometers rekkevidde. Da har batteriet en kapasitet på 77 kWh. Foto: Bloomberg

Ny plattform

ID.3 er den første av kommende elbiler fra Volkswagen som er bygget på den nyutviklede, modulære plattformen for elektriske biler – MEB (Modularen E-antriebs-Baukasten).

Konstruksjonen er ifølge VW optimert rundt batteriet, for å oppnå mest mulig rekkevidde til lavest mulige kostnader, hvor sistnevnte er noe tyskerne alltid er glad i.

Denne byggemåten skal ifølge bilprodusenten gi store fordeler med tanke på plassutnyttelse – hvordan motoren og tilleggskomponenter plasseres, og plassforholdene innvendig.

Bakhjulsdrift

Drivlinjen i ID.3 består av en synkronmotor med permanente magneter, styringselektronikk og girkasse – alt integrert i bakakselen. Høyvoltsbatteriet er flatt, og montert under gulvet for å spare plass.

Dette gjør at ID.3 deler generell arkitektur med de fleste andre elbiler. At batteriet ligger i gulvet gjør også at tyngdepunktet blir lavt, og gir grunn til å håpe på at kjøreegenskapene er involverende.

Bare ett trinn

Foran finnes blant annet klimakompressor og mekanikken til styringen.

Kraftoverføringen fra motor til bakaksel går gjennom en 1-trinns girkasse. Motor, styringselektonikk, og girkasse utgjør en kompakt enhet.

Plasseringen av batteriet gir et lavt tyngdepunkt, som på en racerbil, noe som gir en positiv effekt i form av enestående kjøreytelser.

Vektfordelingen mellom for- og bakaksel er ideell. I kombinasjon med bakhjulsdrift, gir det nøytrale kjøreegenskaper.

Les også