Nye Land Rover Defender (2020) lansering Foto: Land Rover

Splitter ny Defender lansert

Åtte år etter at konseptbilen DC100 ble vist i Frankfurt, følger Land Rover opp med produksjonsutgaven av nye Defender.

Bakhjulet kan pakkes inn, fronten har morskere lykter, dørhåndtakene har blitt mer tradisjonelle og hjulbuene er mer firkantet. Ellers fremstår nye Defender tro mot konseptbilen DC100 som Land Rover først viste i Frankfurt i 2011.

I mellomtiden har det vært en bråte jubileumsvarianter og spesialutgaver av gamle Defender. Nye Defender har særpreg, men med innpakket reservehjul gir hekken assosiasjoner til tredje og fjerde generasjon Mitsubishi Pajero (1999-2019), mens med hvitt tak er det lett å se for seg Toyota FJ Cruiser (2006-2018).

nye defender Foto: Land Rover

Nye Defender er ikke bare en oppdatert Discovery 3 eller 4, slik mange entusiaster forventet. Det er en helt ny bil med et nytt, lettere og stivere alu-chassis for økt bakkeklaring. Tiltenkt vel så mye barnefamilier, som gårdbrukere, eventyrere, redningsmannskaper og militæret.

Loddrett hekk

Ikonet er fornyet. Nye Defender er stadig en tøffing. Det er permanent firehjulstrekk. Senterdifferensial er standard, en aktiv låsbar differensial er tilgjengelig som ekstrautstyr.

IKKE SOM FØR: Den nye Defenderen ser nokså mye mer moderne ut enn sin forgjenger. Men det er ikke bare på utsiden at ting er fornyet. Foto: Land Rover

90 er drøye 4,3 meter lang. 110 er omtrent 4,7 meter, der den ekstra lengden er for å gi plass til større bakdører og mer beinplass. Bakdøren er sidehengslet og nærmest loddrett. Det er korte overheng. Bakkeklaringen på 110 er 29 centimeter. Vadedybden er 90 centimeter, mens det justerbare kjøreprogrammet «Terrain Response 2» overvåker og automatisk velger riktig oppsett i henhold til underlaget. Det er luksus á la Range Rover og Discovery. Du kan forsere terreng med 38 graders angrepsvinkel og 40 grader ut, og kjøre 28 grader på hell uten å tippe.

ARBEIDSBIL: Som tidligere kommer Defender i to lengder (90 og 110) ved lansering. Foto: Land Rover

Som personbil fås 110 med fem seter eller 5 + 2. Med baksetene foldet ned får du 2.380 liter bagasjerom. Du kan trekke 3.720 kilo med henger, takstativet tåler ytterligere 300 kilo bagasje. 90 har et mindre baksete, men du kan få klappstoler og plass til seks personer i alt.

Opptil 405 HK

Nye Defender blir ingen elbil. Begge modellseriene 90 og 110 er bestillingsklare umiddelbart. I første omgang er det fire motorer, bensin og diesel, som er tilgjengelig i fem varianter. Alternativene for det norske markedet er uthevet:

D200 – 4-sylindret, 2-liters turbodiesel på 200 HK

D240 – 4-sylindret, 2-liters turbodiesel på 240 HK

D300 – 6-sylindre, 3-liters turbodiesel rekkesekser på 300 HK

P300 – 4-sylindret, 2-liters turbo bensin på 300 HK

P400 – 6-sylindret, 3-liters turbo bensin rekkesekser på 405 HK

Etter det vi erfarer kommer det en ladbar hybrid kalt P400e Plug-In Hybrid noe senere, mest sannsynlig i begynnelsen av 2021. Også i 2021 ventes blant annet en 130 pickup. Ifølge Jaguar Land Rover Scandinavia har 1.000 personer meldt seg interessert i nye Defender.

KLAR FOR EVENTYR: 2020-modellen er minst like klar for action som sin forgjenger. Foto: Land Rover

I Norge til påske

Adm. direktør Thomas Øvreseth hos Insignia forventer at kundelisten vil vokse jevnt frem til de første kundebilene ankommer Norge ved påsketider neste år.

– Med forventninger om at den blir godkjent som varebil og at prisene vil starte et stykke under Discovery, antar vi å kunne selge cirka 60-70 biler i 2020. Fordelingen varebil/personbil ligger an til å bli 70/30 prosent, sier Thomas Øvreseth

FØRST SOM SIST: 2020-modellen og den aller første utgaven (Series 1) fra 1948. Foto: Land Rover

Norske priser blir ikke spikret før i november-desember, men den uttalelsen gir en pekepinn. Discovery som varebil starter i dag på 671.900 kroner for SE-utgaven med 2,0-liters Sd4 Ingenium Diesel med 240 HK. Det kan bety priser under 650.000 kroner for 110 som varebil.

Avansert inni

Interiøret er mer avansert og moderne enn Defender noen gang har vært. Foran er det et ekstra sete i midten, som kan foldes ned. Det ser ut som man nå slipper å sitte med ører og skuldre klistret inntil sidevinduet, slik tilfellet var med alle foregående utgaver av Defender.

MODERNE: Touch-skjerm var ikke noe en forventet å se i den foregående generasjonen av Defender. Foto: Land Rover

Dashbordet som er komplett med digitale instrumenter, minner om Discovery og Range Rover, komplett som det er med «Pivi Pro» infotainment.

Det er skybaserte «Software-Over-The-Air»-tjenester, 14 moduler i den nye bilen kan oppdateres via nettet, slik at man trenger ikke å besøke forhandlere eller verksted for å få siste nytt. Såkalt «ClearSight Ground View» lar deg se underlaget foran panseret på skjermen, via kameraer plassert i fronten av bilen. Man kan velge mellom coil-over støtdempere eller uavhengig luftfjæring på alle hjul.

FUNKSJONELL: Interiøret er behagelig og luksuriøst, men her kan du likevel trygt komme inn med skitne gummistøvler uten å ødelegge. Foto: Land Rover

En kalesjevariant vil inngå på sikt. Nye 90 og 110 fås i utstyrsvariantene S, SE og HSE. I tillegg kan du velge mellom stylingpakkene Explorer, Adventure, Urban og Country.

I andre markeder inngår Utility. I alt kan du velge mellom 170 forskjellig typer av ekstrautstyr. Som standard er det praktiske gummimatter på gulvet, for lett å kunne vaske vekk gjørme og søle.

VIDEO: Se Defender i aksjon her:

Les også