NY SUPERSEDAN: Nye Audi RS 7 Sportback tilbyr både ytelse og luksus i bøtter og spann. Foto: Audi

Audi RS 7 Sportback byr på vanvittig fart i sedanformat

Tyskerne utvider RS-kolleksjonen med en ny utgave av deres supersedan.

Frankfurt-messen byr på mange godbiter. Audis nye RS-råskinn tilfaller absolutt denne kategorien. RS 7 Sportback byr på 591 hestekrefter og et heftig dreiemoment på 800 Nm. De store tallene kommer fra en fireliters V8 som for andledningen har fått litt pustehjelp av to turboer. Dette er forøvrig samme motor som du finner i familieraceren RS 6 Avant. 0-100 km/t tar knappe 3,6 sekunder, så her gjelder det å ha lokk på kaffekoppen.

SPORTY: RS 7 Sportback kan bestilles i 13 forskjellige farger. Foto: Audi

Audi RS 7 Sportback

Motor: 4L V8 bensin, tvinn-turbo

Effekt: 591hk/800Nm

0-100 km/t: 3,6 sek.

Toppfart: 305 km/t

Pris: Ikke enda offentliggjort

De store tallene gjøres, som vanlig, om til fart gjennom Audis firehjulsdriftsystem Quattro. Og apropos effektivitet: Motoren er parret med et elektrisk system som skal gjøre at RS 7 blir noe snillere mot miljøet. Dette skjer gjennom en 48-volts dynamo som henter ut energi når bilen bremser.

Men tallene er bare halve moroa med denne bilen.

Med komfort i 305 km/t

Audien byr også på lekker luksus på innsiden. Ingen ting er som å sitte komfortabelt i heseblesende 250 km/t. Gjerne med tre passasjerer. Toppfarten blir forøvrig hele 55 km/t raskere om du krysser av for Dynamic Plus på utstyrslisten. Luftfjæringen sørger for at du ikke ristes ihjel, hverken under toppfartsforsøk på Autobahn eller ved krabbekjøring over brostein i Venezia.

SPORTY SOM ALLTID: Audis nyeste råskinn er RS-emblemet verdig. Foto: Audi

Interiøret er svøpt i de materialer som entusiastenes drømmer er laget av, slik som alcantara, mykt Nappa-skinn og børstet aluminium. Som i de fleste andre Audi-modeller flyttes flere og flere kontroller over til touch-skjermer, hvilket resulterer i et rent dashboard (da ikke medregnet eventuelle fingermerker).

FØLGER TRENDENE: RS 7 ser ut som en Audi. både på utsiden og innsiden. Foto: Audi

Sylskarpt design

Og la oss ikke glemme utsiden. Mange vil nok være enige i om at Audi er inne i en god periode designmessig. Utstrakt bruk av sylskarpe linjer i kombinasjon med flytende design gir et aggressivt og sporty utseende.

Bakenden er dandert med to store eksosrør, som vi ikke kan vente annet at skal produsere himmelsk lyd. Bilen er med andre ord RS-emblemet verdig. On point som et lasersikte.

GROMT ALT: Både lyd, utseende og motor skal være gromt i nyeste RS 7 Sportback, som deler flere komponenter med familieraceren RS 6 Avant. Foto: Audi

2020

Audi RS 7 Sportback skal angivelig være tilgjengelig i av starten av neste år. Prisen er enda ikke offentliggjort.

Les også