Offroad-elbil nærmer seg produksjon
Når amerikanerne skal lage en elektrisk offroadbil, skal det både gå fort, trekke mye og se barskt ut.
Bollinger er et amerikansk elbilmerke som tar sikte på å produsere verdens råeste elektriske offroadere. Selskapet har modellene B1 og B2, som begge har over 600 hestekrefter og likner påfallende mye på Arnold Schwarzenegger-bilen Hummer H1.
Om barskhetsskalaen skal sprenges, noe det kan virke som Bollinger tar sikte på, er ikke Hummer H1 noen dum bil å la seg inspirere av.
Mot produksjon
Ifølge Robb Report er det Michigan-baserte selskapet i ferd med å gire opp til fullskalaproduksjon av de voldsomme elbilene.
B1 og B2 er verdens første helelektriske offroadere og skal bygges i aluminium. Batteriet har en kapasitet på 120 kWh og motorene har en effekt på 614 hestekrefter og et dreiemoment på heftige 930 Nm. 0-100 skal gå unna på under 5 sekunder, loves det.
Til sammenligning har Porsches nye elbil, Taycan, 625 hestekrefter.
Trekker flere tonn
På tross av den kraftige batteripakken skal ikke rekkevidden være lengre enn 321 kilometer etter den ganske realistiske EPA-målemetoden.
For enkelte vil det kanskje være mer avgjørende at bilen har en nyttelast på nær 2,3 tonn og en bakkeklaring på hele 38 cm.
Både Bollinger B1 og B2 skal få en tilhengervekt på over 3,4 tonn, som er mye for en elbil.