+ mer
Kommer til Norge: Byton M-Byte er en kinesisk el-SUV med firehjulsdrift og rekkevidde på over 400 kilometer. Nå er det klart hvem som skal importere bilen til Norge. Foto: Bloomberg

Byton kommer til Norge – Hedin forhandler om importen

Kinesiske Byton har tusenvis av interessenter i Norge. Nå er det klart hvem som skal importere bilene til Norge – en potensielt gullkantet avtale.

– Jeg bekrefter at vi er i forhandlinger med Byton, men foreløpig er det for tidlig å si hva vi eventuelt blir enige om. Det må jeg komme tilbake til, sier Stig Sæveland, adm. direktør i Hedin Automotive. 

Byton på sin side har allerede lagt ut bilder av ledelsen som smiler og gir stramme håndtrykk av glede med Hedin-ledelsen, så det er ikke tvil om at den kinesiske bilprodusenten ønsker å strekke seg for å komme inn på det gullkantede norske elbilmarkedet.

Med over 16.000 nordmenn på liste for bilen Byton M-Byte, er det kinesiske elbilmerket høyaktuelt i Norge, samtidig som resten av verden somler langt bak i å bytte høyoktan med høyspenning.

Bilen ble lansert på årets Frankfurt-messe, og prisen for denne el-SUV-en blir trolig rundt 450.000 kroner.

Med firehjulsdrift skal SUV-ens ytelse være på om lag 400 hestekrefter.  Bilen er 4,87 meter lang, noe som gjør den sammenlignbar med elbiler som Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC.

FOR FAMILIEN: Bilen Byton M-Byte er sammenlignbar med elbilen Audi e-tron. Prisen er ventet på bli rundt 450.000 kroner. Foto: Byton

Bagasjerommet skal ta unna 550 liter, som kan gjøre dette til en familiebil mange nordmenn kunne tenke seg.

M-Byte kommer med to forskjellige batteristørrelser. Det minste er på 72 kWh, mens det største er på hele 95 kWh. Da skal bilen få en rekkevidde på 435 kilometer.

Ladeeffekten med sistnevnte batteri er da på 150 kW.

FUTURISTISK: Byton M-Byte er vist med en gigantisk skjerm. Foto: Byton

Motor
Nyheter