+ mer
KONSERNSJEF: Petter Hellman tok over sjefsstolen for konsernet i mai. Hittil i år har Møller Mobility Group levert en markant økning i resultatet.  Foto: Kilian Munch

Grønne skilter sender Møller opp i resultatskyene

Allerede ved andre tertial har Møller Mobility Group gått forbi fjorårets totale resultat før skatt. 

Økt salg av nyttekjøretøy svinger den norske bilkjempen opp 24 prosent fra tilsvarende periode i fjor. Resultatet før skatt ligger nå på hele 906 millioner kroner. 

Møller Mobility Group skriver i tertialrapporten som ble offentliggjort torsdag morgen at den markante resultatmessige økningen i hovedsak stammer fra flere solgte varebiler og fortsatt godt salg i elbil-segmentet. I Norge importerer og distribuerer selskapet Audi, Volkswagen, SEAT og Škoda. Forretningsområdene inkluderer også bilfinansiering. Rapporten leser at gruppen har hatt en økning i servicemarkedet, samt i de baltiske landene, hvor Møller nå også distribuerer. 

Med et godt år så langt har omsetningen økt tilsvarende 13 prosent fra 2018. Resultatgraden er 4,4 prosent, hvor den i fjor var på 4,0 prosent. 

GOD FOR BÅDE BUSINESS OG MILJØ: Volkswagen e-golfs svært gode salgstall har bidratt til at Møller Mobility Group torsdag morgen kunne levere en positiv tertialrapport. Foto: Andreas Scheel

I rapporten peker Møller på de populære elbilene Audi e-tron og Volkswagen e-golf, som på personsbilssiden har vært sterke bidragsytere. Dette til tross for at sistnevnte bilmerke totalt sett har hatt en nedgang i markedsandelen. Den tyske produsentens nyttekjøretøy har imidlertid tatt et større jafs av kakediagrammet, og har dermed gjort sitt for den økte finansielle prestasjonen. 

Så langt har det blitt registrert 31.658 kjøretøy av Møllers merker i Norge. Det er 156 flere enn i fjor. 

STERK POSISJON I MARKEDET: Paul Hegna er konserndirektør for kommunikasjon og samfunn i Møller Mobility Group. studiof2/Ingar Næss

Hva ligger bak økningen i nyttekjøretøy?

– Vi har en sterk posisjon i markedet. Den har vi jobbet ytterligere med, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunn, Paul Hegna.

Videre ønsker ikke Hegna å uttale seg til Finansavisen utover det som allerede står i tertialrapporten.

Avslutter rapporten med usikkerhet 

Under betraktningene rundt utsiktene for 2019 noterer selskapet at en økt konkurranse blant de mindre elbilene vil påvirke prisbildet. Møller Mobility Group peker videre på usikkerhet rundt nye EU-regler og sanksjoner på avgassutslipp. 

Motor
Nyheter