+ mer
FLERE DROPPER DIESEL: I Europa var bilsalget i 3. kvartal preget av at mange gikk for bensindrevne biler, og salget av dieselbiler havnet under 30 prosent. Mange gikk også for alternative drivlinjer. Her en Volvo og en BMW, biler som både fås med diesel og bensin.  Foto: Håkon Sæbø

Nær to av tre velger bensin i Europa

Europa har vært et sterkt dieselbilmarked, men nå faller salget ytterligere. Bensinbiler er i ferd med å ta over markedet.

I årets tredje kvartal falt etterspørselen etter dieseldrevne biler i nesten hele Europa. Markedsandelen er nå under 30 prosent, mens nær 60 prosent velger en bil med bensinmotor.

Samtidig er den totale markedsandelen for ladbare biler, som inkluderer både elbiler og ladbare hybridbiler, på 3,1 prosent i perioden, ifølge den Europeiske bilprodusenters forening, ACEA. 

Selv om alternative drivlinjer, inkludert gassbiler og ikke-ladbare hybrider, havnet på 11,3 prosent i forrige kvartal, er det fremdeles en bekymring at ikke flere velger slike miljøvennlige biler.

Mange dieselbiler likevel

Selv om salget av dieselbiler falt med om lag 14 prosent i forrige kvartal, er det fremdeles snakk om en anselig mengde biler i salg. 1 million dieselbiler rullet ut fra fabrikken og inn på europeiske veier, selv om fire av frem hovedmarkeder i EU hadde salgsnedgang med doble siffer.

Bare tyskerne hadde dieseloppgang, med moderate 4,7 prosent i 3. kvartal.

Og når folk dropper dieselbil, er det bensindrevne biler de hopper over til, ifølge ACEA. Italia hadde den største økningen, med hele 35,6 prosent i forrige kvartal.

Mer for miljøet

Men det er ikke bare bensinbiler som øker. Biler med alternative drivlinjer hadde en salgsøkning på 46,2 prosent i 3. kvartal, og det drives i stor grad frem av helelektriske biler. 

MER LADBART: Interessen for biler med alternative drivlinjer, som disse ladbare SUV-ene fra Porsche og Land Rover, øker i takt med salget. Foto: Håkon Sæbø

Disse hadde en økning på 126,3 prosent, som viser at interessen for disse bilene er økende.

EUs fem største markeder hadde alle en betydelig økning i salget av biler med alternative drivlinjer. Tyskland hadde størst økning, med 71,4 prosent, med Storbritannia på 46,5 prosent, Frankrike på 35,7 prosent, Spania på 31,9 prosent og Italia på 28,6 prosent.

Motor
Nyheter