Elbilbonanza på bilmessen i LA
Rekkevidden stiger. Det samme gjør antallet å velge mellom. Nå kommer neste generasjon elbiler – og det er mange av dem.
Los Angeles: De aller fleste tenker nok at fremtiden ikke er drevet av fossilt brennstoff. Men det tok mange i bilindustrien lang tid å ta skikkelig fatt i den tanken. Nå er situasjonen derimot en helt annen. Nå har tilnærmet samtlige produsenter elbil i rekkene – eller planlegger lansering. Det påvirker markedet.
Konkurransen mellom merkene intensiveres. Pris mot rekkevidde. Batteristørrelse mot bagasjeplass. Hengerfeste mot takstativ. Ikke blir det lettere for industrien selv når bølgen av nye elbillanseringer blir større og større. Bilmessen i Los Angeles, hvor mange av verdens største merker er representert, beviser det i år: 2019 (og 2020) er en elbilbonanza.
Her er noen av de aller nyeste elbilene som avdekkes denne uken:
Ford Mach-E
Det var svært mange nordmenn som så frem til Fords første skikkelige elbil. Det ble gjort under den amerikanske produsentens kanskje mest kjente merkevare: Mustang. Resultatet skal være en elektrisk muskel-SUV som føles som en Mustang.
Tusenvis av nordmenn har reservert bilen, som er forventet å begynne leveringer neste år. Så populær har den vært de første dagene at Norge ligger milevis foran andre land i statistikken. Det til tross for at noen ble skuffet over at Mach-E ikke har mulighet for takboks og «kun» 750 kg i tilhengervekt.
Audi e-tron Sportback
Norgesfavoritten e-tron har fått en hakket mer designtung utgave: Sportback. Nykomlingen har litt lenger rekkevidde og en dalende taklinje, men må ofre bagasjeplass og hodeplass for passasjerene i jakten på et skikkelig lekkert utseende.
Utover det skiller den seg ikke stort fra e-tron vi allerede kjenner på norske veier. Sportback vil her koste fra 521.000 kroner, og byr på en rekkevidde opptil 477 km.
Porsche Taycan 4S
Finansavisen testet Taycan en tid tilbake. Da imponerte den. Taycan 4S skal angivelig imponere enda mer. Men på en annen måte enn sine to storebrødre. I stedet for fart og rekkevidde er 4S spisset på pris. Hvorpå Taycan Turbo eksempelvis koster rundt 150.000 dollar i USA, vil 4S starte på litt over 100.000 dollar. I Norge er prislappen satt til 899.900 kroner.
Innsparingen skjer blant annet på batterifronten. Innstegsmodellen (om en kan kalle den det) blir utstyrt med en batteripakke som rommer 79,2 kWh. Resultatet er at rekkevidden går ned til det produsenten anslår til å være rundt 405 km. Dog får du en Porsche med et slående utseende til en markant lavere pris. Og akselerasjonen er fortsatt på plass, da bilen har 563 hk og gjør 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder.
Taycan 4S skal være tilgjengelig i løpet av 2020. Angivelig er det snakk om allerede i de første månedene av nyåret.
VW ID Space Vizzion
En interessant observasjon med nåværende utvalg av elbiler er at karosseriformen stasjonsvogn nærmest har uteblitt. Sedan, cross-over, småbiler og SUV finner vi imidlertid flust av. Det vil VW gjøre noe med når ID Space Vizzion blir virkelighet i 2022. Da skal denne vognen angivelig stille med 590 km i rekkevidde og romslig plass for hele familien – det hele i en stasjonsvognpakke (som også angivelig skal ha sportsbilegenskaper).
Space Vizzion bygges på ID-plattformen, som representerer VWs neste generasjon elbiler, og føyer seg inn i rekken som den syvende bilen planlagt å bygges på denne.
I konseptbilen viser Volkswagen også et fokus på gjenvinnbare materialer. Vizzion skal være en ledestjerne.
Karma Revero GTS
Karma uten Fisker. Revero GTS er en heftigere utgave av Revero som ble lansert tidligere i år. Pakken består av fire dører, gjør 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder, har en rekkevidde på 580 km – og koster minst 150.000 dollar. For ikke å nevne et slående design. Dette er en skikkelig luksusslede.
Men, nå skal det sies at Karmaen ikke er en 100 prosent pur elektriker. Revero GTS har en tresylindret bensindrevet generator ombord. Men da slipper du ihvertfall rekkeviddeangst.