<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
EN AV MANGE: VWs ID Space Vizzion Concept er en av mange elbilkonsepter som vises på LA Auto Show. Planen er at den skal ha 590 km rekkevidde. Denne bilen er derimot ikke klar for produksjon enda. Vizzion er forventet i 2022.  Foto: Nicolai Giil

Elbilbonanza på bilmessen i LA

Rekkevidden stiger. Det samme gjør antallet å velge mellom. Nå kommer neste generasjon elbiler – og det er mange av dem. 

Publisert 21. nov. 2019 kl. 18.33
Oppdatert 22. nov. 2019 klokken 18.47
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 728 ord

Los Angeles: De aller fleste tenker nok at fremtiden ikke er drevet av fossilt brennstoff. Men det tok mange i bilindustrien lang tid å ta skikkelig fatt i den tanken. Nå er situasjonen derimot en helt annen. Nå har tilnærmet samtlige produsenter elbil i rekkene – eller planlegger lansering. Det påvirker markedet. 

Konkurransen mellom merkene intensiveres. Pris mot rekkevidde. Batteristørrelse mot bagasjeplass. Hengerfeste mot takstativ. Ikke blir det lettere for industrien selv når bølgen av nye elbillanseringer blir større og større. Bilmessen i Los Angeles, hvor mange av verdens største merker er representert, beviser det i år: 2019 (og 2020) er en elbilbonanza. 

Her er noen av de aller nyeste elbilene som avdekkes denne uken: 

GT: Mustang Mach-E kommer i en raskere og tøffere GT-versjon i løpet av 2021. Foto: Nicolai Giil

Ford Mach-E

Det var svært mange nordmenn som så frem til Fords første skikkelige elbil. Det ble gjort under den amerikanske produsentens kanskje mest kjente merkevare: Mustang. Resultatet skal være en elektrisk muskel-SUV som føles som en Mustang

Tusenvis av nordmenn har reservert bilen, som er forventet å begynne leveringer neste år. Så populær har den vært de første dagene at Norge ligger milevis foran andre land i statistikken.  Det til tross for at noen ble skuffet over at Mach-E ikke har mulighet for takboks og «kun» 750 kg i tilhengervekt. 

Audi e-tron Sportback

Norgesfavoritten e-tron har fått en hakket mer designtung utgave: Sportback. Nykomlingen har litt lenger rekkevidde og en dalende taklinje, men må ofre bagasjeplass og hodeplass for passasjerene i jakten på et skikkelig lekkert utseende. 

COUPE-AKTIG: Audi e-tron Sportback viser vakre linjer for SUV å være. Foto: Nicolai Giil

Utover det skiller den seg ikke stort fra e-tron vi allerede kjenner på norske veier. Sportback vil her koste fra 521.000 kroner, og byr på en rekkevidde opptil 477 km. 

Porsche Taycan 4S

Finansavisen testet Taycan en tid tilbake. Da imponerte den. Taycan 4S skal angivelig imponere enda mer. Men på en annen måte enn sine to storebrødre. I stedet for fart og rekkevidde er 4S spisset på pris. Hvorpå Taycan Turbo eksempelvis koster rundt 150.000 dollar i USA, vil 4S starte på litt over 100.000 dollar. I Norge er prislappen satt til 899.900 kroner. 

BILLIG-TAYCAN: Porsche Taycan 4S skal være en rimeligere versjon av tyskernes luksuriøse elbil. Foto: Nicolai Giil

Innsparingen skjer blant annet på batterifronten. Innstegsmodellen (om en kan kalle den det) blir utstyrt med en batteripakke som rommer 79,2 kWh. Resultatet er at rekkevidden går ned til det produsenten anslår til å være rundt 405 km. Dog får du en Porsche med et slående utseende til en markant lavere pris. Og akselerasjonen er fortsatt på plass, da bilen har 563 hk og gjør 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder. 

Taycan 4S skal være tilgjengelig i løpet av 2020. Angivelig er det snakk om allerede i de første månedene av nyåret. 

VW ID Space Vizzion

En interessant observasjon med nåværende utvalg av elbiler er at karosseriformen stasjonsvogn nærmest har uteblitt. Sedan, cross-over, småbiler og SUV finner vi imidlertid flust av. Det vil VW gjøre noe med når ID Space Vizzion blir virkelighet i 2022. Da skal denne vognen angivelig stille med 590 km i rekkevidde og romslig plass for hele familien – det hele i en stasjonsvognpakke (som også angivelig skal ha sportsbilegenskaper). 

FORTSATT KONSEPT: VW har vist denne modellen tidligere, men da i versjoner som var enda lengre fra produksjon en ID Space Vizzion de viste på LA Auto Show onsdag. Foto: Nicolai Giil

Space Vizzion bygges på ID-plattformen, som representerer VWs neste generasjon elbiler, og føyer seg inn i rekken som den syvende bilen planlagt å bygges på denne. 

I konseptbilen viser Volkswagen også et fokus på gjenvinnbare materialer. Vizzion skal være en ledestjerne. 

Karma Revero GTS

Karma uten Fisker. Revero GTS er en heftigere utgave av Revero som ble lansert tidligere i år. Pakken består av fire dører, gjør 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder, har en rekkevidde på 580 km – og koster minst 150.000 dollar. For ikke å nevne et slående design. Dette er en skikkelig luksusslede. 

RÅBLÅ: Karma Revero GTS stiller med raske tall, stort batteri og høy prislapp. Foto: Nicolai Giil

Men, nå skal det sies at Karmaen ikke er en 100 prosent pur elektriker. Revero GTS har en tresylindret bensindrevet generator ombord. Men da slipper du ihvertfall rekkeviddeangst.