Skal du ha denne må du være rask
Ikoniske Audi TT skal erstattes av en elbil. I mellomtiden lider du ingen nød i 3. generasjon med en bensinmotor og quattro.
«Baseballhanskeinteriøret». Det kan folk finne på å si, når de blir spurt om hva de husker av den første Audi TT-en.
At bilen var basert på en VW Golf er kanskje ikke så nøye. Ikke når bilen ser så herlig ut.
For Audi TT er på god vei til å bli et designikon. Litt på samme måte som Audi A2, men av andre årsaker. Der A2 regnes som visjonær i materialbruk og konsept, er det TTs høyst gjenkjennbare fasong som fascinerer.
Audi TT Coupé 45 TFSI quattro S tronic
Pris: Fra 595.800 kroner
Med utstyr: 750.610 kroner
Motor: 2,0 l. R4, turbo
Effekt: 245 hestekrefter
Dreiemoment: 370 Nm
0-100 km/t: 5,2 sek.
Toppfart: 250 km/t
Bestilling: Siste mulighet før 1.1.2020
Og de store, tykke sømmene, akkurat som i en baseballhanske, er lett å like. Det var et grep den ytterst konservative tyske bilbransjen ikke normalt tok. Det gav den første TT-en et særpreg, og for det må vi elske den.
Bilen kom med forskjellige motorer, både rekkefirere og VR6-ere. I begynnelsen hadde den minste motoren en effekt på 18 hestekrefter. Etterhvert kom TT, da i andre generasjon, med en 2,0-liters dieselmotor, noe som virket kult da, og ganske utenkelig nå.
Elektrisk vei
Alle gode ting har en slutt, og den kommer snart for Audi TT med forbrenningsmotor.
Bilprodusenten har selv uttalt at den eksisterende modellens tid er på lån, og at den skal erstattes av en elektrisk utgave. Hvordan den ender opp med å bli vites ikke, men det må være lov å håpe at den er tungt inspirert av første generasjon TT.
Det blir kanskje ikke noen merkelig gummimansjett rundt girspaken, men vi krysser fingre og tær for tykke sømmer og tykt lær i brunt og sort.
Nytt og blått
Harald A. Møller, som har importen av blant annet Volkswagen og Audi, har tatt ut en av de mer spesielle TT-ene i nyere tid. Bilen på bildet har omtrent alle de spesialpakker det er mulig å tenke seg, og det er barske, sortlakkerte detaljer utvendig. Bilen har også en lakkfarge som artig nok nesten stikker i øynene, sammen med racingrøde kalipere.
På innsiden er det selvsagt alcantara, som Audi var veldig tidlig ute med å bruke i utstrakt grad, og skinn av tykk og god kvalitet – ikke helt ulik den du fikk i første generasjon TT.
Men sømmene er små og blå, slik det ofte er på nye biler.
Kvikk
Det kom et snødryss i Oslo, og det lot seg derfor gjøre å leke litt på glatt underlag. Den turboladede fireren på 245 hestekrefter murrer fornøyelig, men ikke utpreget bøllete.
Selvfølgelig er det quattro firehjulsdrift og kraften fordeles så du virkelig kan danse på det hvite underlaget. Fra side til side suser du, som en pendel, og det er riktig underholdende.
Audi TT er stadig en kul og spennende bil, selv om du får en råere kjøreopplevelse i en Porsche 718 Cayman.
Nøyaktig når dagens TT går ut av produksjon, vites ikke, men det er lov å håpe på at både originalen og siste generasjons gode følelse ivaretas i den nye, elektriske bilen. Vil du ha en ny TT levert av den norske importøren må du imidlertid kaste deg rundt. De tar ikke imot bestillinger etter 1. januar 2020.