LANGHALE: Cockpiten sitter langt fremme, og med den lange stjerten ser Speedtail litt ut som en fugl med hastverk. Foto: McLaren

McLaren Speedtail i full vigør

McLaren melder at treseteren «Speedtail» har gjennomført testing i 403 km/t på landingsbanen til romfergen. Etter 30 forsøk er de sikre på at den ikke letter.

Den ser litt rar ut, fra enkelte vinkler. Noe ved profilen minner om en supersonisk kjøttmeis på et skateboard. Og lokket over forhjulet ligner på en robot-støvsuger som rømmer hjemmefra. Det har selvsagt mye å gjøre med all luften som passerer i rasende fart, nærmere bestemt 403 km/t.

STØVSUGER: Forhjulet ser litt ut som en robot-støvsuger på rømmen fra husarbeidet. Foto: McLaren

Velfødd gamp

Dersom du har rullet ned vinduet på E6 og holdt håndflaten ut i luftstrømmen, vet du at det presser godt i mot selv innenfor norsk fartsgrense. Koenigsegg, Bugatti, McLaren og noen flere tilbyr biler med topphastigheter som passer bra til rullebanen på Kennedy Space Center. Og alle sammen må forholde seg til at luftmotstand øker eksponentielt med hastigheten. Uten å gå gjennom altfor mye av fysikkpensum, forholder det seg slik at når hastigheten økes, så vil verdien for luftmotstand øke langs en stadig brattere kurve.

HØY SANNSYNLIGHET: Om du skulle møte på en McLaren Speedtail langs din vei, er det høy sannsynlighet for at den vil vise deg baklysene i noen få sekunder. Foto: McLaren

For å greie steget fra 300 til 400 km/t kreves det derfor skikkelig velfødde hester. McLaren oppgir at den 5,2 meter lange bilen er en mild hybrid, med 1.070 HK og 1.150 Nm. Fra 0 til 100 km/t skal visstnok være i boks på 2,5 sekunder, men kanskje mer imponerende er akselerasjonen fra 0 til 300 km/t på under 13 sekunder. Den kommer ifølge produsenten ikke med noen stikkontakt, men derimot skal det følge med en trådløs ladestasjon du kan legge under, omtrent som en telefon.

FULL PINNE: Kennedy Space Center er et glimrende sted å teste toppfarten på over 400 km/t. Foto: McLaren

McLaren Speedtail

Motor: Twin-turbo V8 med hybrid

Effekt: 1.070 HK/1.150 Nm

0-100 km/t: 2,5 sek

0-300 km/t: 13 sek

Topphastighet: 403 km/t

Pris: ca. 20.000.000 kroner

Takeoff

McLaren Speedtail passerer den legendariske F1, og tar med stafettpinnen videre inn i et underlig landskap. Noen kunder opplever modellene fra Ferrari, Lamborghini, Porsche og Aston Martin som altfor vanlige. De trenger noe virkelig sjeldent for å pendle mellom Nice og Monaco. Høy pris, begrenset opplag og håndplukkede kundelister fungerte en stund for å vise at man sto i kursiv. Men nå er det muligheten for å holde følge med et passasjerfly helt til takeoff (for flyet), som viser at man tilhører en klubb nesten ingen andre er medlem av.

Det er ytterst få steder på planeten det går an å teste ut om julepresangen faktisk går i 400 km/t. Og om du skulle være så heldig å få tilgang til en testbane, med sola i ryggen og mild sommerbris, kan det være verdt å merke seg kommentaren til Andy Wallace etter at han luftet Bugatti Chiron Super Sport i 490 km/t på Ehra-Lessien:

– På et punkt er det en skjøt i asfalten, mellom det gamle veidekket og det nye. Bilen lettet fra bakken med alle fire hjulene, i omtrent 447 km/t. Da er det viktig å holde gassen plantet i gulvet, ellers kan nesa på bilen begynne å løfte seg, noe som er dårlige nyheter.

ROMFERGE: McLaren sier de har testet toppfarten til Speedtail på landingsbanen til romfergen 30 ganger, og at den ikke lettet en eneste gang. (1 / 4)

Konkurrenter

ModellMotorHK/Nm (samlet effekt)Toppfart0-100 km/t0-300 km/tPris
McLaren Speedtail4,0L V8 Twin-turbo bensin m/hybrid1.070/1.150403 km/t2,5 sek13,0 sek20.000.000,- (før avgift)
Koenigsegg Jesko5,0L V8 Twin-turbo bensin1.281/1.355442 km/t2,5 sekikke oppgitt28.000.000,- (før avgift)
Bugatti Chiron8,0L W16 Quad-turbo bensin1.500/1.600420 km/t (begrenset)2,4 sek13,6 sek24.000.000,- (før avgift)
Hennesey Venom F56,6L V8 Twin-turbo bensin1.842/1.617484 km/t (anslått)2,0 sek10,0 sek16.000.000,- (før avgift)

Lettkjørt

McLaren Speedtail overtar på mange måter stafettpinnen fra legenden F1, som i mange år hadde høyeste toppfart for gatebiler. Den klokket inn 386,7 km/t, uten moderne systemer som blokkeringsfrie bremser og stabilitetskontroll.

Speedtail nyter godt av å være utviklet nesten 30 år senere, og vil nok være litt snillere å håndtere. Akkurat som på F1 sitter føreren i midten av bilen, med to passasjerseter lenger bak, ett på hver side.

McLaren melder at de skal produsere 106 eksemplarer, like mange som F1. Prisen ligger et sted rundt 20 millioner kroner før avgifter, og samtlige er solgt.

MIDT I SMØRØYET: Førerposisjonen er sentrert, med ett passasjersete på hver side. Fint for å gi den rette racingfølelsen, men kanskje ikke like praktisk å komme inn og ut av. Foto: McLaren