KUNDEREISE: I den digitale tidsalderen snakkes det ofte om kundereisen for å beskrive informasjonsflyt på en webside, eller en app. Bentley tolker det litt mer direkte, og sørger for at kundene får delta i racing med støtte fra fabrikken. Foto: Bentley

Bentley satser på racing til kundene

Bentley satser på at 2020 skal bli et rekordår for deres «customer racing program». Målsettingen er tettere bånd til kundene.

Bentley tilhører den delen av markedet der folk kjøper bil fordi de har lyst på en, ikke fordi det er nødvendig. Ferrari, Porsche og Lamborghini har alle benyttet racerbanen for å knytte tettere bånd til kundene. 

Bentley anerkjenner at depot og podium er emosjonelle arenaer, der merkelojalitet kan legge grobunn for trofaste kunder.

En av nyhetene i 2020 er «The Bentley Motorsport Academy», som sammen med Team Parker Racing skal fange opp og utvikle neste generasjon fabrikkførere. Bentley melder at de første kandidatene allerede er i gang med testing.

— Nå som andre generasjon Continental GT3 er etablert som en løpsvinner, kan vi utvide fokuset. Vi ønsker å knytte flere kundeteam til vårt racingprogram, og hjelpe de med å delta i løp verden rundt, skriver styremedlem i Bentley Dr. Werner Tietz.

Fri dressur

Første generasjon Continental GT3 sørget ifølge Bentley for 120 podiumsplasseringer, og 45 seiere. De forteller videre at denne nye generasjonen ble utviklet samtidig med den nye Continental GT. Den underliggende strukturen består i all hovedsak av aluminium, noe som har senket vekten på løpsbilen til under 1.300 kg. 

GRØNN PROFIL: Årets racerbil stiller med skimrende grønn lakk. Kanskje ikke helt i tråd med grønne idealer, men lekkert er det. Foto: Bentley

Motoren er en videreutvikling av den 4 liters twin-turbo V8-eren fra første generasjon. I fri dressur skal den kunne levere i overkant av 550 hk.

Gammel drøm

K-PAX Racing er et av teamene som vil debutere i GT World Challenge Europe serien.

— K-PAX Racing har kjørt løp i USA i mange år, med stor suksess. Jeg har alltid likt distanseløp, og nå har vi muligheten til å kjøre på noen av de mest berømte banene i Europa. Det har lenge vært et personlig mål å delta i race på disse banene, og i samarbeid med Bentley Motorsport stiller vi med to biler i GT World Challenge, skriver eieren av K-PAX Racing Jim Haughey i pressemeldingen.

Bentley boy

Fabrikkteamet Bentley Team M-Sport vil delta i GT3 klassen i Intercontinental GT Challenge serien. Planen er å stille to biler, i kledelig grønnfarger. Briten Seb Morris vant det britiske GT mesterskapet med en første generasjons Continental GT3. Etter imponerende kjøring på 24-timers løpet på Spa og 10-timers løpet på Suzuka har han fått fast plass på fabrikkteamet.

— Dette har i grunn vært en progresjon helt etter læreboka. Først vant jeg i British GT med en Bentley Continental GT3 for Team Parker Racing i 2016. Så tok jeg steget opp til Blancpain GT serien med Team Parker, samtidig som jeg konkurrerte i den britiske serien for JRM. Etter å ha vunnet begge, fikk jeg kjøre for fabrikkteamet på både 24-timer Spa og 10-timer Suzuka. Nå er jeg klar for 2020-sesongen som en ekte Bentley Boy! Skriver Seb Morris i pressmeldingen. Det er foreløpig ingen nordmenn med i kunderacing-programmet til Bentley.