FORNUFTIG VALG: Ford har heldigvis tatt til fornuften og byttet til saksedører som går oppover. På den forrige modellen svingte de utover på vanlig måte, men tok med seg halve taket i prosessen, noe som gjorde at du måtte parkere langt fra folk for å komme inn og ut. Foto: Ford

Flytende karbon

Ford har fått inn såpass mange bestillinger at de utvider produksjonen av GT, og tilbyr «Liquid Carbon» som tilvalg.

«Everybody can afford a Ford» skrev Henry Ford i reklamen for en av selskapets bautaer, Model T. De som nylig har vært på kino, har kanskje fått med seg kampen mellom Ford og Ferrari som gjorde GT40 legendarisk.

I perioden 2004-2006 kom den første nytolkningen av racerbilen fra 60-tallet. På grunn av lisenskrøll, ble den hetende Ford GT. Med en 5,4-liters V8 og Lysholm kompressor bød den på 550 HK og 678 Nm.

Gulf-farger

I 2016 ble den nåværende utgaven lansert, denne gangen med en 3,5-liters twin-turbo V6. Etterspørselen har ifølge Ford vært så stor, at de har valgt å utvide produksjonen med 350 enheter over de neste to årene, slik at en del av de som stilte seg på venteliste kan få kjøpt en.

MER FUTT: Ford GT har fått 13 flere hester under lokket, og hever totalen til 660 HK. Foto: Ford

Fjæringen skal ha blitt strammet opp, kjøling av motoren forbedret, aerodynamikken har fått en overhaling, og 13 flere hester har blitt satt på stallen slik at totalen lander på 660 HK. akkurat som sist vil Ford tilby å lakkere Ford GT med en moderne versjon av Gulf-fargene, til minne om løpsbilen fra 60-tallet. Men det tøffeste tilvalget er å velge kun klarlakk.

Fartsstriper

Ford samarbeider med selskapet Mulitmatic i Ontario, som bygger bilene i karbonfiber. For de bilene som skal lakkeres, er det ikke så nøye om enkelte tråder i karbonfiberen ligger litt skjevt, så lenge bæreevne og fasong er i henhold til kvalitetsmålet. Men når noen har krysset av for «Liquid Carbon» i tilvalgslisten, blir det straks litt verre.

Siden bilen kun beskyttes av klarlakk, må alle panelene håndbygges med et ekstremt fokus på estetikk. Dette skal visstnok ta flere uker lengre å produsere, og heve prisen fra rundt 500.000 dollar til 750.000. For å komplettere utseendet, følger det med felger i karbonfiber.

Ford skriver at det fremdeles vil være mulig å bestille doble fartsstriper over panser, tak og hekk. Ford har laget en konfigurator på nettsiden, hvis du vil prøve deg fram til den perfekte kombinasjonen. Slagordet om at alle har råd til en Ford har nok gått samme vei som T-Forden. Men på internett er det foreløpig gratis å surre bort lunsjpausen med røde fartsstriper.