GIR SEG HER: Koenigsegg Jesko Absolut skal være den raskeste bilen det svenske superbilmerket noensinne vil serieprodusere. Foto: Koenigsegg

Koenigsegg Jesko Absolut er produsentens raskeste bil noensinne

Koenigsegg Jesko Absolut er svenskenes våpen i kampen om fartsrekorder.

I likhet med de fleste andre bilprodusenter som planla å stille ut på Genève-messen har Koenigsegg tatt til takke med en livestream i kjølvannet av det corona-kansellerte arrangementet – selv om den ble sendt fra en tom messehall. Og slik introduserte svenskene hele to nye biler. Den ene er Jesko Absolut og skal være den raskeste Koenigseggen noensinne. Og slik skal det forbli. Merket forteller at de aldri skal serieprodusere et slik råskinn igjen. Men hvor rask den faktisk skal bli forteller de ikke.

«Dette er den raskeste Koenigseggen noensinne produsert, og selskapet vil aldri sette ut mot å lage en raskere serieprodusert gatebil – noensinne» skriver svenskene om sin egen superbil.

Svært lav luftmotstand

Koenigsegg Jesko Absolut har minst 1600 hestekrefter og en svært lav luftmotstand, hvilket har resultert i en målt koeffisient på kun 0,278 Cd. Utvilsomt er denne modellen en del av grunnleggeren Christian Von Koenigseggs ambisjoner mot å nå 300 mph i en serieprodusert bil. Absolut skal være deres våpen i kamp om fartsrekorder, og fokuset ligger på å kjøre hinsides fort – på en rett strekning.

STRØMLINJEFORMET FOKUS: Koenigsegg satser på at Jesko Absolut skal være raskest mulig på rettstrekkene. Foto: Koenigsegg

For å gjøre det har ingeniørene fjernet den store bakvingen kjent fra den «normale» Jesko-utgaven som ble lansert under fjorårets Genève-messe. I stedet er Absolut utstyrt med to vertikale finner, som da skal hjelpe å stabilisere bilen. Marktrykket blir redusert med 1250 kg. Alle karosseridelene er forbedret og strømlinjeformet med tanke på å minimere luftmotstanden.

En videreutvikling av Jesko

Ifølge Koenigsegg selv har de brukt mer enn 3.000 timer på å analysere hvordan de kan få minst mulig luftmotstand, samt 5.000 timer på design og utvikling. Slik skal Absolut være vesentlig raskere enn den allerede heseblesende Jesko. Dette til tross for at begge utgavene deler den samme ultralette V8-eren med doble turboer. Motoren, som har et slagvolum på 5 liter, er fascinerende nok i seg selv, med verdens letteste veivaksel (kun 12,5 kg) noensinne installert i en V8-er.

Kreftene ledes til hjulene med Koenigsegg egenproduserte 9-trinns multi-kløtsjene girkasse. Den er allerede dobbelt så kompakt som tidligere girkassen brukt av produsenten, men tilbyr likevel lynraske girskifter.

KARBONFYLDIG: Koenigseggs V8-er har et slagvolum på 5 liter og byr på 1.600 hestekrefter om du bruker riktig brennstoff. Foto: Koenigsegg

Uviss pris og lansering

Utover bilens tekniske aspekter er Koenigsegg nokså hemmelighetsfulle om når bilen er klar – og hva herligheten vil koste. Produksjonen av første Jesko, som ble lansert i fjor, skal imidlertid etter planen starte ved slutten av 2020. Prisen på denne «standardutgaven» er på 3.000.000 dollar. Om Jesko Absolut følger denne planen er i skrivende stund uvisst.