NYE GEMERA: Bilen er tydelig lengre, med andre proporsjoner enn de øvrige modellene, men fartsressursene ser ut til å følge kjent oppskrift. Koenigsegg sier at fire personer på to meter skal kunne få plass i bilen. Foto: Koenigsegg

Koenigsegg Gemera: Familiebil med 1.700 hk

Fire seter, tre sylindre, to dører og ett komma ni sekunder fra null til hundre. Den nye familiebilen Koenigsegg Gemera gir mer av alt.

Christian von Koenigsegg ville ikke pakke sammen standen de hadde bygget i Genève. Han fikk råde grunnen alene, i en tom utstillingshall. Der trillet han først frem en spesiell høyhastighetsversjon av Jesko, kalt Absolut. Men så kom det virkelige Kinderegget. Inn på scenen trillet en fireseters Koenigsegg, med de saksedører store som badekar. Samlet effekt på 1.700 hk og 3.500 Nm skal kunne gi 0–100 på 1,9 sekunder og over 400 km/t.

Unngår forkiling

Koenigsegg kunne fortelle at navnet var det moren hans som hadde bidratt med. Siden det er en bil med mer av alt, ble det svenske uttrykket «ge mera» trukket sammen til Gemera.

KAN HA SKIBOKS: I listen over utstyr står det takmontert skiboks som tilvalg. Den bør nok festes godt, dersom toppfarten på 400 km/t står på menyen. Foto: Koenigsegg

Det var kanskje på sin plass at moren fikk bidra, siden Jesko er oppkalt etter faren hans. Som den familiekjære mannen han tydeligvis er, var det på tide med en fireseter i porteføljen. De store dørene løfter opp mesteparten av siden på bilen, og skal gi tilgang til baksetene uten for mye akrobatikk. Koenigsegg påpeker at det er sensorer her og der som passer på takhøyden og høye fortauskanter, slik at du ikke får forkiling i parkeringshuset.

Bakerst kan det stå tre kabinkofferter på høykant, og en til i nesen, så da skulle alle få med klesskift og tannbørste.

Teknisk: Koenigsegg Gemera

Motor: 2L 3 sylindre twin-turbo + 3 elektromotorer

Effekt (samlet): 1.700hk / 3.500 Nm

0–100 km/t: 1,9 sek

Toppfart: 400 km/t

Batteri: 15 kWh

Rekkevidde batteri: 50 km

Pris: Ukjent

Kostbart spøkelse

Motoren har bare tre sylindre, men er på to liter. Koenigsegg omtaler den som «Tiny Friendly Giant» – den vennlige lille giganten. Effekten skal være på 600 hk og 600 Nm, og den er ifølge produsenten flex-fuel slik at det går an å kjøre på biodrivstoff eller blyfri, alt etter vær og føre. I tillegg oppgis det at Gemera har tre elektromotorer, to som leverer 500 hk og 1.000 Nm på hvert bakhjul, og en som bidrar med 400 hk og 500 Nm til fremhjulene. Gemera er en plugg-inn-hybrid, med 15 kWh batteri, og fullt oppladet skal den klare 50 kilometer på ren elektrisk drift.

FULL TILGANG: De svære dørene løfter seg opp og frem, for å gi full tilgang til alle fire setene. Foto: Koenigsegg

Forbrenningsmotoren driver på alle fire, og det skal være både momentstyring og firehjulsstyring inkludert i prisen. Prisen nevnes det forresten ikke noe om, men bilene fra Ängelholm med det lille spøkelset på fordrer gjerne gode bankrelasjoner.

Skiboks

Konstruksjonen er ifølge Koenigsegg utført i karbonfiber, noe som sammen med fraværet av digre batterier sikkert hjelper til med å holde vekten rundt 1.850 kg. De oppgir rekkevidden til 1.000 km, og før en kommer så langt sier Koenigsegg at det sikkert er noen om bord som må svinge inn bak nærmeste busk. Dersom du har med familien er det kanskje ikke tilrådelige å teste akselerasjonen, men den skal visstnok ligge på 1,9 sekunder.

VIKTIG INNOVASJON: I en stor undersøkelse for noen år siden ble koppholderen kåret til en av tiårets viktigste innovasjoner. Koenigsegg Gemera skal leveres med åtte stykker, en kaldog en varm til hver passasjer. Foto: Koenigsegg

Minst like interessant er det at i listen over utstyr, mål og vekt står oppgitt valgfri skiboks på taket. En må jo bare anta at den blir sittende hele veien opp til 400 km/t. Produksjonen ser ut til å bli begrenset til en serie på 300 biler, noe som allikevel vil være det høyeste tallet fra dette merket.