STARTER OPP: Polestar 2-produksjonen ved Luqiao-fabrikken i Kina. Foto: Polestar

Polestar setter hjulene i gang

Bilfabrikkene stenges ned i full fart, men Polestar går mot strømmen.

Polestar

Polestar er et elektrisk bilmerke eid av Volvo Car Group og Zhejiang Geely Holding. 

Polestar ble lansert i 2017 med Polestar 1 – en lavvolums plugg-inn-hybrid med 609 hestkrefter, 1000 Nm og en elektrisk rekkevidde på 124 km. 

I 2019 ble Polestar 2 lansert som selskapets første helelektriske bil med høyere volum, designet for å konkurrere mot Tesla Model 3. 

I fremtiden vil Polestar 3 bli lagt til i porteføljen som en helelektrisk høyytelses-SUV.

Polestar

Mens svært mange bilfabrikker verden rundt holder stengt på grunn av coronaviruset, er Polestar en av dem som går motsatt vei. Nå starter de produksjonen av den elektriske bilen Polestar 2. Bilen produseres ved selskapets Luqiao-fabrikk i Kina.
I en pressemelding skriver selskapet at strenge tiltak iverksatt på starten av året har gitt gode resultater.

«I tillegg til å gjennomføre temperaturkontroller av personalet og desinfisere fabrikkene våre grundig, utstyrer vi de ansatte med nødvendig verneutstyr og tilbyr dem helsekontroll. Dette har bidratt til at vi har unngått coronavirustilfeller i teamene våre i Kina», skriver Polestar.

TESLA-KONKURRENT: Polestar 2 er ment å konkurrere med Teslas minste bil, Model 3. Her fra Polestar-produksjonen i Kina. Foto: Polestar

Polestar 2, vist i februar 2019, er ment å være en direkte konkurrent til Tesla Model 3, som er blitt populær i Norge. Polestar 2 markedsføres med en rekkevidde på inntil 470 kilometer fra et en batteripakke med kapasitet på 78 kWh. Bilen skal ifølge produsenten ha en motoreffekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm fra de to elektriske motorene. Polestar 2 har firehjulsdrift og skal klare 0 til 100 på 4,7 sekunder.