Land Rover lanserer to nye ladbare SUV-er

Land Rover følger etter konkurrentene fra BMW og Volvo. Nå kommer to nye, ladbare SUV-er fra det britiske bilmerket.

LITEN OG LUKSURIØS: Range Rover Evoque P300e er ment å være en liten, luksuriøs og ladbar SUV, ifølge selskapet. Foto: Land Rover
Nyheter

SOLID REKKEVIDDE: Range Rover Evoque P300e skal ifølge produsenten ha en elektrisk rekkevidde på 66 kilometer. Foto: Land Rover

Det er den lille SUV-en Range Rover Evoque og den litt større SUV-en Land Rover Discovery Sport som nå kan bestilles som ladbar hybrid. Begge får betegnelsen P300e og felles for dem er en elektrisk rekkevidde på over 60 kilometer. Til sammenligning har BMWs ladbare konkurrent X1 bare 57 kilometers rekkevidde. 

Range Roveren har best rekkevidde av dem, med 66 kilometers elektrisk kjøring målt etter den mer realistiske WLTP-standarden. Land Rover Discovery Sport har ifølge bilprodusentene en rekkevidde på 62 kilometer. 

Begge får Jaguar Land Rovers nye 1,5-liters tresylindrede bensinmotor som alene yter 200 hestekrefter. Kombinert med en elektrisk motor på 109 hestekrefter, som kun driver bakhjulene, er systemeffeken oppgitt til 309 hestekrefter. Range Rover Evoque akselererer fra 0 til 100 på bare 6,4 sekunder, mens Land Rover Discovery Sport gjør samme øvelse på 6,6 sekunder. 

Fordeler og ulemper

Det er flere interessante aspekter ved disse bilene, som er verdt å bemerke. Et viktig poeng er at Land Rover hevder har konstruert bilene med tanke på plass til det 15 kWh store batteriet fra start. Det betyr at batteriet er plassert på undersiden av bilen, ikke i bagasjerommet slik mange andre ladbare hybrider er utformet. Det betyr at bagasjerommet er liker stort i alle Evoque-modeller. Det samme gjelder for Discovery Sport. 

Bilene er konstruert uten noen mekanisk kobling mellom for- og bakaksel. Den elektriske motoren sitter bak, mens bensinmotoren er å finne under panseret, som normalt. Både BMW X1, ladbare Mini Countryman og alle ladbare Volvo-modeller har denne løsningen. 

LADBAR: Land Rover Discovery P300e er litt større enn Range Rover Evoque (1 / 3)

Problemet er at sjåføren ved ren elektrisk kjøring kun har bakhjulsdrift, mens det ved helt flatt batteri i teorien kun er forhjulstrekk. Mer påkostede ladbare hybrider, som blant annet Audi Mercedes-Benz GLC, GLE, BMW X5 og Porsches modeller har den elektriske motoren integrert «mellom» forbrenningsmotoren og girkassen. Dette gir mekanisk firehjulsdrift til enhver tid.

Rask lading

Både Range Rover Evoque P300e og Land Rover Discovery Sport P300e, som er modellenes fulle navn, kan ifølge Land Rover lades fra 0 til 80 prosent på 30 minutter med 32 kW lading. Med en typisk hjemmelader tar det omtrent halvannen time. 

KRAFTIG: Range Rover Evoque P300e får 309 hestekrefter og skal gjøre 0 til 100 på 6,4 sekunder. Foto: Land Rover

Den norske importøren har ikke priser klare, og det er heller ikke åpnet for bestilling, men i England er startprisen på den ladbare Evoque-utgaven i underkant av 44.000 pund. Med engelsk merverdiavgift trukket fra, norsk lagt på og en liten avgift på toppen – omtrent den samme som en ladbar Volvo XC40 har – er det grunn til å tro at startprisen blir ca 600.000 kroner. For en ladbare Discovery Sport er det naturlig å anta at den blir noe høyere.

Motor
Nyheter