GOD REKKEVIDDE: Audi har truffet godt i Norge med elbilen e-tron. Nå kommer en ny, elektrisk Audi med bedre rekkevidde. Foto: Audi

Når Audi og VW deler plattform, kan prisen bli forlokkende

Audis nye og helelektriske SUV er ventet å koste betydelig mindre enn dagens e-tron. Det kan gjøre den svært populær i Norge.

Bilen er foreløpig kjent som Audi Q4 e-tron concept, men stryker du det siste ordet har du sannsynligvis navnet på Audis kommende el-SUV. Detaljene rundt konseptbilen ble sluppet på Geneve-messen i fjor, og de peker mot en svært norgesvennlig elbil. 

Med en lengde på 4,59 meter er den merkbart kortere enn dagens Audi e-tron, men batterikapasiteten på 82 kWh og den elektriske rekkevidden på 450 kilometer er tiltalende for mange nordmenn. 

Corona-usikkerhet

Den seneste tid har det vært mye usikkerhet rundt verdens bilproduksjon. Tilgangen på deler fra Kina og corona-stengte fabrikker i blant annet Europa, Kina og USA, har skapt forsinkelser i leveringen. Audis kommunikasjonssjef Morten Moum avkrefter at det blir noen forsinkelser rundt den kommende Audi Q4 e-tron. 

Audi Q4 e-tron concept

Har et stort batteri på 82 kWh fyller så godt som all tilgjengelig plass under gulvet mellom hjulakslene. 

Rekkevidden på 450 km etter WLTP-standarden. 

Har to elektriske motorer på til sammen 306 hk (225 kW) og quattro firehjulsdrift. 

Akselererer  fra 0–100 på  6,3 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/t.

Teknologien i Q4 e-tron concept er utviklet med utgangspunkt i den modulære elektriske plattformen (MEB), som vil danne grunnlag for flere elektriske kjøretøy fra Volkswagen-gruppen i tiden fremover, fra kompaktklassen til den øvre mellomklassen.

Kommer ifølge Audi i 2021, ikke 2020 som det tidligere var snakk om.

Kilde: Audi

Flere norske medier har skrevet at Q4 e-tron kommer i år, men dette er ifølge Moum ikke riktig.

«Når det gjelder Q4 e-tron så var den aldri planlagt i år, men først til neste år. Det er fremdeles planen og jeg er ikke kjent med noen forsinkelse fra vår side. Det er en bil vi gleder oss til», skriver Moum i en SMS til Finansavisen. 

På importørens hjemmeside skrives det imidlertid at den fireseters sportscoupéen Audi e-tron GT er planlagt i andre halvdel av 2020 og at Audi Q4 e-tron vil få produksjonsstart samtidig. «Produksjonsmodellen lanseres mot slutten av 2020» står det videre. 

Attraktiv pris

Selv om bilen skulle bli litt forsinket, har den norske Audi-importøren kanskje grunn til å glede seg ekstra til Q4 e-tron. Det amerikanske bilbladet Car And Driver, som ble stiftet i 1955 og har et månedlig opplag på ca. 1,2 millioner, har gått ut med en pris på 45.000 dollar. 

KOMMER TIL NESTE ÅR: Audi Q4 e-tron concept dukker opp neste år, ifølge den norske importøren. (1 / 3)

Med dagens valutakurs tilsvarer det i overkant av 460.000 kroner, men trekkes en gjennomsnittlig amerikansk skattesats på 5,75 prosent ut, ser det penere ut for nordmenn. I Norge betaler ikke bilkjøpere hverken skatt eller avgifter på elbiler, noe som betyr at Audis kommende elbil kan få en startpris på nær 430.000 kroner. 

Til sammenligning koster dagens Audi e-tron-modell med sammenlignbar rekkevidde fra 663.200 kroner. 

Med tanke på at Q4 e-tron er ventet å klare 0–100 km/t på bare 6,3 sekunder, og har firehjulsdrift fra to motorer med totalt 306 hestekrefter, kan det gjøre bilen meget populær i Norge. En viktig konkurrent er den kommende Tesla Model Y, men også dyrere elbiler som Mercedes-Benz EQC og Jaguar I-Pace.

VW-plattform

Audi Q4 e-tron deler teknisk plattform med VW.  Det er den såkalte Volkswagen Group MEB-plattformen som skal benyttes. MEB står for Modularer E-Antriebs-Baukasten, løst oversatt til «modulbasert plattform med elektrisk fremdrift». Elbiler som Seat el-Born, VW ID.3 og Škoda Enyaq får også denne plattformen. De er alle fra det samme bilkonsernet. 

De mer luksuriøse elbilene fra Audi er ventet å benytte andre plattformer, som også deles med VW-eide Porsche. 

Les også