UTSOLGT: Samtlige av de 12 eksemplarene av Bentley Mulliner Bacalar er solgt, til tross for en pris på 1,5 millioner pund. Det tilsvarer snaue 20 millioner kroner, før norske avgifter er inkludert. Foto: Bentley

Ekstremsport á la Bentley

Barchetta-inspirert, sier Bentley. Og lesser blant annet på med en gedigen frontrute.

Barchetta kan bety så mangt i våre dager. Den første bilen som fikk tilnavnet «barchetta» (liten båt), blir av mange sett på som Ferrari 166 MM lansert i 1948. En sportsbil som klarte seg uten frontrute, og i stedet hadde to lave glassruter, som slektet på Brooklands-halvmånene brukt i racing på 1920- og 30-tallet.

Lotus, Caterham, Ariel og KTM, blant andre, har lagd ekstreme sportsbiler uten frontruter i en årrekke, men i nyere historie var det Aston Martin som viste vei for luksusbilprodusentene. CC100 Speedster Concept dukket opp i anledning 100-årsjubileet i 2013. Kun to biler ble bygd. Fem år etter fulgte Ferrari opp med Monza SP1 og SP2, før McLaren slo følge i fjor med Speedster. Nylig fulgte Aston Martin opp med V12 Speedster, som klarer «mesterstykket» å se ut som en kopi av både Ferrari og McLaren.

SÆRPREGET: Bacalar har særpreg nok til å ikke trenge Bentley-merket skrevet med store bokstaver på hekken. Foto: Bentley
ALTERNATIVT: Rolls-Royce vil bygge 50 eksemplarer av Dawn Silver Bullet Collection. Illustrasjon: Rolls-Royce

Svarte på tiltale

Bentley kunne fulgt trenden og lansert en toseter uten frontrute, men de høye herrer og damer i Crewe vet at deres kunder velger komfort framfor design. Følgelig har den nye spesialutgaven Bacalar et noe klumpete utseende. Det nærmeste vi finner på markedet i dag er Rolls-Royce Dawn med karbonfiberlokket Aero Cowling montert over baksetene. Bacalar har ingen skjulte bakseter, i stedet er det skreddersydde tekstilkofferter fra Schedoni, bak setene.

Kort etter at Bacalar ble lansert, svarte Rolls-Royce på tiltale og kunngjorde at de lanserer en ny spesialserie kalt Dawn Silver Bullet Collection. Også disse bilene benytter avtakbare Aero Cowling. Det skal bygges 50 eksemplarer. Eksteriørets sølvfarge skal minne om pistolkuler.

ITALIENSKE: Schedoni har skapt egne tøykofferter som får plass bak setene. (1 / 6)

Karosseri-kunst

Toseteren markerer et veiskille for Bentley, eller på sett og vis et comeback til coachbuilding, karosserimakernes tid. Bentley Mulliner påstår at de er det det eldste karosseriselskapet i verden, med røtter tilbake til salmakere og luksuriøse hestekjerrer på 1500-tallet. Dem om det. Det er som om Windy skulle proklamere at deres motorbåter har røtter tilbake til vikingtiden.

Bacalar er basert på fjorårets 5,8 meter lange EXP 100 GT, som var en forsmak på hvordan grand touring ville se ut i år 2035. Kundene derimot gadd ikke å vente så lenge. Derfor ryddes det nå plass til en liten bit av fremtiden.

KONSEPT PÅ VEIEN: Frontlyktene har et dynamisk preg som først ble vist på konseptmodellen EXP 100 GT i fjor. Foto: Bentley

Bentley deler porteføljen i tre avdelinger; «Classic», «Collections» og «Coachbuilt». Det er branding selvsagt, men skal muligens gjøre det enklere for ansatte og kunder å manøvrere i Bentley-landskapet. Hvilken av de tre kategoriene Bentley Blower Continuation Series vil tilhøre, 1929-modellen som det skal lages 12 stykker av, gjenstår å se.

Navnet Bacalar er oppkalt etter innsjøen i den meksikanske delstaten Quintana Roo på Yucatánhalvøya. Bacalarsjøen kalles gjerne «De sju fargenes innsjø», ettersom den fremstår som den har syv ulike blåfarger. Vi ser det for oss allerede nå. Bacalar i syv blåfarger høres ut som skapt for en luksuriøs fargepalett, til å pryde Villa d’Este, Goodwood og Pebble Beach.

5.000 år gammel

Under panseret sitter det en ikke like gammel 6,0-liters twin-turbo W12 TSI-motor, av samme type som vi finner i Continental GT Convertible. Der byr den på 635 HK. I Bacalar er det 659 HK. Dreiemomentet er det samme, 900 Nm. Aktivt firehjulstrekk fordeler kreftene mellom for- og bakhjulene, men lar bakhjulene ta seg av brorparten av fremdriften under vanlig kjøring. Aktiv luftfjæring sikrer komforten, mens en dobbelclutch åttetrinns automatgirkasse sørger for at du suser av gårde. Fra 0 til 100 km/t tar 3,5 sekunder. Toppfarten er 322 km/t.

GIMMICK: Trefinér av 5.000 år gammelt elvetre er jo spesielt, men hva det skal være godt for er mer usikkert. Foto: Bentley

Dashbordet er kledd i rekordgammelt sort trefinér, eller rettere sagt finér fra trestokker som har ligget beskyttet i torvmyr, innsjøer og elver i Fenlands i East Anglia i mer enn 5.000 år. Det edle treverket har lufttørket i et temperert rom i lang tid, for å hindre forvitring og for å bevare det. Som trefinér er panelet delt i to, med en tre millimeter bred kromforgylt pyntelist på midten. Den øvre trefinéren har åpne porer, mens den nederste har høyglansfinish.

Les også