IKKE EFFEKTIVT: Slik så Porsche-produksjonen ut i 1991. Kort tid etter at dette bildet ble tatt fikk fabrikken i Stuttgart en voldsom oppgradering. Foto: Porsche

Porsche i vanskeligheter – reddet av japansk kløkt

Porsche var på randen av konkurs. Denne podcastepisoden er i sin helhet viet til historien om hvordan japanske ingeniører kom tyskerne til unnsetning. 

I denne episoden av Finansavisen Motor-podcasten Mil etter mil – en podcast om bil, får du vite langt mer om den utrolige historien rundt Porsche på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. 

Tysklands fete bankfolk og vellykkede amerikanere unnet seg Porsches snertne sportsbiler på 80-tallet. Porsche ble ett av de tydeligste symbolene på tidens uovertrufne velstand, men så kom bråbremsen. Salget dalte fra rundt 30.000 biler i USA i 1986 til bare 3.700 i 1993. 

Porsche var i krise, men ikke bare på grunn av det sviktende salget. Krangling og konservative krefter evnet ikke å få på plass de helt store forandringen, og Porsches produksjonsmetoder var på 90-tallet fullstendig utdaterte.

Podcastepisoden tar for seg den gigantiske snuoperasjonen der tidligere Toyota-ingeniører kom til Tyskland og fikk mandat til å ture frem på produksjonsgulvet i fabrikken. Alt for å redde Porsche fra undergang. Dette er en historie du ikke bør gå glipp av.

Slik så motorproduksjonen hos Porsche ut i 1985. Den ble senere betydelig effektivisert, med hjelp fra Japan. (1 / 2)

Husk at alle episoder av Mil etter mil – en podcast om bil, kan lyttes til både på Spotify og iTunes. Ønsker du å få beskjed om når nye episoder dukker opp, er det bare å abonnere på podcasten, så får du med deg hver eneste nye episode.

Les også