Slanket 35 kg på to år

Bugatti viste frem Divo i 2018, og sikret nok signaturer til å trykke på knappen. Nå er den klar, og de første kundene får levert lettvekteren.

SVINGER: Bugatti skriver at Divo skal ha mye større appetitt på svinger enn Chiron. Som et resultat skal den ha klarert Nardo-banen åtte sekunder raskere. Foto: Bugatti
Nyheter

Bugatti Divo

Motor: 8,0L W16 med 4 turboer

Gir: 7-trinn DSG

Kraftoverføring: Firehjulstrekk

Vekt: 1.995kg

Effekt: 1.500hk/1.600Nm

0-100 km/t: 2,4 sek

Toppfart: 380 km/t

Lettvekter er kanskje å strekke det litt langt, all den tid Bugatti Divo mangler fem kilo på å bikke to tonn. Det har skjedd mye på to år, og flere produsenter har vist frem elbiler med ytelser kun W-16 motoren til Bugatti kunne skilte med tidligere.

Men det er noe med digre bensinfyrte beist. Motorblokken er et mekanisk kunstverk, bygget som to V8-ere smeltet sammen. Volumet er på åtte liter, og de fire turboladerne jobber sekvensielt.

Effekten på Divo oppgis til 1.500 HK ved 6.700 omdreininger, og 1.600 Nm fra lave 2.000 omdreininger. Særlig dreiemomentet bidrar nok til at fra 0 til 100 km/t skal være avklart på 2,4 sekunder, men interessant nok er toppfarten sperret på bare 380 km/t. Det er vel en indikasjon på at Bugatti føler de er godt etablert i klassen for ekstreme hastigheter, og velger å fokusere på andre egenskaper med Divo.

KOMMANDOPLASS: Førersetet er markert med tofarget Alcantara, mens passasjersetet er kledd mer ensfarvet. Turkis er nok ikke obligatorisk, men ser i grunn ganske tøft ut. Foto: Bugatti

Pølsepauser

EN OPPLEVELSE: Det er nok en opplevelse å ligge bak en Divo i trafikken. Baklysene består av flate enheter som stikker ut og skaper dybde, finnene og vingen gir visuell bredde, og de store eksosrørene ser ut til å kunne fyre av en bredside med granater. Foto: Bugatti

Bugatti har alltid vært merket for de store tallene. Som alle andre må de forholde seg til målinger for forbruk og utslipp, og helt nederst på siden står det at i henhold til WLTP bruker Divo 4,33 liter per mil. Med en tank på 100 liter kan det bli en del pølsepauser.

Da er det mer morsomt å se at maksimalt antall G-krefter i det horisontale planet oppgis til 1,6. Enkelt oversatt betyr det at du får trent nakkemusklene, når hodet dras ut mot ytterkant av svingen med 1,6 ganger egenvekt.

Sjefen for Bugatti Stephan Winkelmann sier at Divo henter frem igjen gamle tradisjoner for håndbygde karosserier. Ifølge ham intervjuet de eksisterende kunder, og de ønsket seg en bil som var litt mer glad i å kjøre rundt svinger.

Divo har et begrenset opplag på 40, og Winkelmann opplyser at samtlige er solgt til kunder som allerede har en Chiron på stallen. Temmelig eksklusive saker, til en pris på fem millioner euro før avgifter.

LUFT I TAKET: Taket på Bugatti Divo har fått åpninger i bakkant for å fore W16-motoren med nok oksygen. Foto: Bugatti

Skumle skurker

Nå spiller det ikke så stor rolle om den ene nåla stopper på 380 km/t, eller den andre treffer rød sone for påfyll etter et par timer. Det er designet som gjøre Divo til en virkelig sjelden perle.

Selv om totalvekten er senket med nokså beskjedne 35 kilo, fremstår Divo som mye mer atletisk enn Chiron. Hesteskogrillen er trukket inn, med en skarpt markert kant over. Frontlysene ser ut som noe en filmskaper har lagt til å for å understreke at dette er skurkenes romskip som kommer. De dype negative luftinntakene skaper et samspill av konvekse og konkave flater, som til sammen gir et nesten organisk preg. Langs siden har buen rundt luftinntaket blitt strammet opp til en skarp vinkel, og flere aerodynamiske finner og åpninger danner en 3D-effekt.

Bakpå har de montert en diger vinge, der den sentrerte profilen strekkes ut fra bakruten og fungerer som vertikal stabilisator. Baklysene består av flate enheter som strekker seg ut fra motorrommets mørke og mystiske indre. Det er nok en glede å ligge bak en Divo i trafikken, og bare nyte synet og lyden fra de firkantede eksosrørene. Ut i fra bildene må en kunne si at ventetiden var vel verdt det, for kundene som i disse dager begynner å motta bilene de har bestilt.

bugatti
bil
Motor
Nyheter