MER MOTOR: Helt nye Porsche Cayenne GTS og Cayenne GTS Coupé har fått en betydelig motoroppgradering – til glede for entusiastene med fete lommebøker. Foto: Porsche

Flere sylindere i Porsche Cayenne GTS

Få bilprodusenter lanserer nye modeller uten at motorene får færre sylindere. Porsche velger å gå egne veier med nye Cayenne GTS.

Downsizing kalles trenden som har feid over bransjen. Motorer blir mindre og mindre, turboladede og med færre sylindere. Mang en heftig spesialmodell av en allerede heftig bil, er blitt offer for denne behandlingen. Siste (og nå utgående) versjon av BMW M3 fikk en 3,0-liters turboladet sekser fremfor en selvpustende 4,0-liters V8. AMG valgte å droppe sin 6,2-liters V8 til fordel for en 4,0-liters turboladet V8. Det finnes mange flere eksempler å ta av. 

0 til 100 skal gå unna på 4,5 sekunder og toppfarten er solide 270 hestekrefter

Øker størrelsen

Det er finurlig at Porsche nå plutselig velger å gå mot strømmen. Selv Porsche 911 har fått betydelig redusert slagvolum de siste årene, og har i dag – i de vanlige modellene – bare 3,0-liters seksere i hekken. 

Men nye Porsche Cayenne GTS og Cayenne GTS Coupé har fått en 4,0-liters twin-turbo V8 fremfor den gamle V6-eren på 3,6 liter – som i sin tid, på grunn av downsizing, erstattet V8-motoren den originale Caynne GTS hadde i 2007. 

Det er grunn til å tro at Porsche har gjort dette fordi det amerikanske bilmarkedet etterspør en åttesylindret motor i toppmodellene. Blant annet har konkurrentene BMW X5 M50i og X6 M50i V8-motorer på 530 hestekrefter. Nye Porsche Cayenne GTS og Cayenne GTS Coupé har begge 460 hestekrefter, som bare er 20 mer enn forrige modell med V6-er. Dreiemomentet er også økt, med 20 Nm til 620 Nm totalt. 

ALCANTARA: Nye Porsche Cayenne GTS og Cayenne GTS Coupé har et ekstra sportslig interiør med innslag av Alcantara. (1 / 4)

0 til 100 skal gå unna på 4,5 sekunder og toppfarten er solide 270 kilometer i timen. Som standard leveres GTS-modellene med stålfjærer, men kan som på de andre Cayenne-modellene fås med luftfjæring. I tillegg leverer Porsche de øvrige understellsgodsakene, med blant annet Torque Vectoring Plus og aktive dempere. GTS-modellene er begge senket 20 millimeter, for å bedre kjøreegenskaper, men også så bilen skal se raskere og barskere ut.

Mer sport – på langtur

GTS står for Gran Turismo Sport, og er navnet på Porsches modeller som ifølge tyskerne skal være en perfekt balanse mellom sportslighet og komfort på langtur. Om dette stemmer må det også være en god dose komfort i nye Porsche Cayenne GTS og Cayenne GTS Coupé. 

Innvendig loves det en del GTS-snadder slik vi allerede kjenner Porsche. Her er det røde sømmer og GTS-logoer, men det er ingen grunn til å tro at dette blir en rimelig Cayenne, selv om en del interiørdetaljer visstnok er standardutstyr. Startprisen er 2.046.900 kroner, mens toppmodellen Cayenne Turbo koster avsindige 2.411.900 kroner. Riktig nok har Cayenne Turbo 550 hestekrefter og klarer 0 til 100 på 3,9 sekunder.

Motor
Nyheter