+ mer
NY I NORGE: BYD Tang er en av verdens mest solgte biler i hybridform, men nå kommer den som elbil i Norge. Bak importen står RSA, som starter forhåndssalget av bilen denne uken.  Foto: Nicolai Giil

Nytt kinesisk elbilmerke tilgjengelig i Norge

RSA åpner nå for bestillinger av Norges nyeste elbilmerke fra Kina. Først ut er SUV-en Tang og kassebilen eTP3. 

Forhandleren og importøren RSA starter i dag salget av det kinesiske elbilmerket BYD i Norge. 

Den første modellen er SUV-en Tang, som skal koste 599.900 kroner, har 489 hester, fem seter og firehjulsdrift, en oppgitt rekkevidde på 520 kilometer (NEDC) og akselerer fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Elbilen stiller med mulighet for både hengerfeste og takstativ. 

Samtidig åpnes også salget av en mindre kassebil, BYD eTP3. Prisen er 324.900 kroner (før eventuell Enova-støtte), har en rekkevidde på 360 (NEDC) med et batteri på 50,3 kW og en nyttelast på 920 kg. eTP3 kan lades fra 30 til 80 prosent på 30 minutter. 

NYTT BILMERKE I NORGE: RSA står som importør og forhandler når BYD kommer med sine første personbiler i Norge. Her ved sjef i RSA, Frank Dunvold (i knestående). Foto: Nicolai Giil

De elektriske bilene vil bli produsert mot slutten av dette året, med forventet levering i starten av første kvartal 2021. Norge blir dermed det første landet i Europa med Tang, og skal fungere som et pilotprosjekt for BYD. 

20 forhandlere i Norge

Salget av bilene startet etter den offisielle lanseringen i Oslo tirsdag ettermiddag. I skrivende stund er det 20 forhandlere som står klare til å selge BYD Tang og eTP3. 

Om BYD

Build Your Dreams (BYD) er et kinesisk selskap som produserer elektriske kjøretøy og batterier. I porteføljen har de alt fra små personbiler til gigantiske gruvelastebiler, tog og busser. Warren Buffet eier 10 prosent av selskapet. 

Ruter i Oslo har allerede flere elektriske busser i drift, produsert av BYD. Tang vil derimot være den første personbilen som merket skal selge i Norge. 

Merket er størst på ladbare biler i verden. De produserer også batteriene selv. 

Sjefen for bilimportøren og forhandleren RSA, Frank Dunvold, er ambisiøs med tanke på flere salgssteder.

– Dagens antall skal vi nok gange med 2,5 innen få måneder, sier han. 

Bilene skal selges gjennom et tradisjonelt forhandlernettverk. Men også på nett. 

Sålangt har RSA fått allokert cirka 1.500 biler av BYDs produksjon. 

KASSEBILEN: BYDs varebil vil også bli tilgjengelig på grønne skilter i Norge. Da uten bakseter, i motsetning til det denne testbilen er utstyrt med. Foto: Nicolai Giil

Jobbet for samarbeid i seks år

Dunvold forteller at RSA har jobbet mot å kunne representere bilprodusenten i Norge i mange år. Muligheten dukket opp etter at importkontrakten med FCA gikk ut, da det italienskeide bilkonsernet bestemte seg for å selv etablere seg i Norge. Dunvold forteller at de så på nye – elektriske – muligheter, og at BYD skilte seg ut på en positiv måte. 

– Dette er flott å kunne fortelle etter seks år med langsiktig arbeid, sier Dunvold under presentasjonen. 

Testbiler har de hatt i Norge siden i fjor høst, og RSA-sjefen forteller at de har gått mange kilometer under norske forhold. 

Norge er pilotprosjekt

Under presentasjonen var også BYDs Europa-sjef tilstede over videokonferanse. Isbrand Ho forteller at valget av Norge som startsted ble gjort på grunnlag av flere faktorer.

– Norge er det mest avanserte markedet for elbiler. Og nordmenn er rasjonelle konsumenter som ser positivt på jordnære kvaliteter ved produkter, sier Europa-sjefen. 

NAVNET: «BYD» er en forkortelse for Build Your Dreams. Det gjøres klart på bagasjelokket. Foto: Nicolai Giil

Ho sier også at selskapet ser på muligheter for å etablere batterifabrikker i Europa. BYD er forøvrig en stor produsent av batterier til elektriske kjøretøyer. Batteriene som brukes i Tang og eTP3 er følgelig egenproduserte. 

SUV-en som leveres til Norge vil være utstyrt med BYDs nyeste batteriteknologi, såkalt «Blade Technology». Ifølge RSA vil dette være batterier som kan lade fra 10 til 80 prosent på 33 minutter. I stedet for en konvensjonell konstruksjon med moduler vil batteriet bestå av enkeltceller som er 96 cm lange. Det skal blant annet gjøre batteriet mindre utsatt for kulde, samt sikrere. Den antatte levetiden er på 1.200.000 kilometer. 

Designet for Europa

SUV-en Tang er designet av Wolfgang Egger. Han er tidligere kjent for å ha pennet en av verdens vakreste sportsbiler – Alfa Romeo 8C.

– Svakheten til tech-selskaper er ofte design, mener Dunvold. 

Han forteller videre at BYD de siste årene har ansatt flere kjente designere fra Europa, blant andre Egger. Det mener han at har gjort bilene mer attraktive designmessig. 

– Vi tror at BYD er et kjempeprodukt, avslutter RSA-sjefen. 

Utvider med flere nyttekjøretøy i fremtiden

Dette er ikke de første kreasjonene fra BYD vi ser i Norge. Ruter i Oslo har allerede flere elektriske busser i drift, produsert av det kinesiske merket. Tang vil derimot være den første personbilen som de skal selge i Norge. 

RSA kunne videre fortelle at det norske utvalget vil bli utvidet i de kommende årene. Da blant annet med flere nyttekjøretøy, eksempelvis lastebiler. En elektrisk havnetraktor er allerede mulig å bestille direkte fra forhandleren. 

Motor
Nyheter