+ mer
GAP: Grillen på nye BMW-er sprer seg stadig lenger utover fronten. På M5 Competition kan den se litt ut som gapet på noe sultent med store tenner. Foto: BMW

Minimal endring – maksimal glede

BMW M5 Competition er en diskret familiebil, med ytelser som kan gi heftige sportsbiler en real overraskelse.

UNDER RADAREN: Dersom en ikke ser for nøye, kan BMW M5 Competition passere under radaren som en vanlig familiebil. Foto: BMW

Hvis en sammenligner dagens trafikkbilde med savannen, kan de av oss som bare følger køen til kontoret kanskje representere store flokker med gnuer. Blodsenka små japanske biler med eksosrør som granatkastere, kan ta rollen som hyener. Trailerne går som elefanter, stripete politibiler blir sebraer, og skulle det vanke en mobilkran er det vel å regne som en sjelden sjiraff. Porsche, Ferrari, Lamborghini og Aston Martin havner naturligvis i klassen for digre kattedyr som brøler høyt.

Men det finnes også noen som skjuler seg i det høye gresset. BMW M5 Competition, Mercedes-AMG E 63 S og Audi RS6 kan for et utrent øye fremstå som ganske vanlige familiebiler med noen ekstra plastbiter her og der. De viser gjerne ikke klørne før det er nødvendig, men da blir til gjengjeld overraskelsen desto større når en av dem river hull i horisonten.

LAVERE: BMW M5 Competition sitter 7 millimeter lavere enn standardbilen. På 20-tommere er det ikke store klaringen mellom dekk og skjermer. Foto: BMW
FRISTER: Midtkonsollen har nå fått flere fristende knapper, som skal gjør at BMW M5 Competition griper tak i asfalten med iver og glød. Foto: BMW

Alvor

BMW har nylig vist frem en «ny» versjon av M5 Competition, men anførselstegnene er der av to grunner. For det første virker det som BMW har forsøkt å se hvor lite det går an å endre på for å presentere en ny modell, og for det andre ligner de på den nye grillen, som i kjent stil sprer seg utover fronten.

Motoren er den samme, men man skal ha en særdeles dårlig dag for å klage på det. 4,4-liters V8 med doble turboer leverer 600 HKi standardutførelse, og ved korrekt bruk av kulepenn kan du åpne stalldøra for 25 gamper til, ved å krysse i boksen merket Competition.

BMW M5 Competition

Motor: 4,4L V8 Twin turbo

Effekt: 625 hk / 750 Nm

0-100 km/t: 3,3 sek.

Toppfart: 305 km/t

Pris: 1.641.200 kroner

Med eller uten kryss leverer den ifølge BMW 750 Nm allerede fra 1.800 omdreininger, noe som skal bidra til å slynge nesten to tonn med tysk stål fra stillestående til 100 km/t på 3,3 sekunder. En begynner å skjønne at enkelte av rovdyrene der ute kanskje burde ta BMW M5 Competition på alvor, når de også oppgir at fra 0 til 200 km/t klokkes inn på 10,8 sekunder. Dalstrøka nord for 250 km/t på speedometeret har tidligere vært jaktmarker forbeholdt de brede og flate med digre vinger, men også her følger BMW M5 Competition etter helt opp til 305 km/t.

FAMILIERACER: BMW M5 Competition har fire dører og plass til hele familien. Et par runder på ringen kan bidra til å gjøre bilferien mer spennende. Foto: BMW

Drifting

Åttetrinns automatkasse fordeler kreftene på alle fire hjulene, da M-versjonen av xDrive er standard. Det skal være enda flere fristende knapper i midtkonsollen, og en enda større skjerm for å ta oppmerksomheten bort fra veien. Ved å trykke her og der i korrekt sekvens, sier BMW at du kan koble ut driften på forhjulene for å iverksette drifting med bakhjulene.

De har visstnok også tuklet med LED-lys og annet småtteri, men alt i alt fremstår BMW M5 Competition som en like diskret og like eksplosiv kruttønne som før. Den bare ser ufarlig ut, for de som ikke får øye på de kraftige potene.

Motor
Nyheter