Elektrisk Cobra

58 år etter at AC bygde sin første Cobra, gjenoppstår ikonet som elbil.

NY GIV: AC Cars har planer om flere biler, så snart de har solgt 116 eksemplarer av «nye» AC Cobra. Derav blir 58 stykker elektriske, mens de øvrige 58 blir bensindrevne. Foto: AC Cars
Nyheter

I første omgang er det snakk om en begrenset serie på 58 biler, for å markere årene som har gått siden den første generasjonen AC Cobra ble bygd i 1962. Den nye modellen som ser så godt som identisk ut med originalen, skal hete AC Cobra Series1 electric.

Koster 1,6 millioner

Elbilen oppgraderes med servostyring, moderne bremser og støtdempere, slik man kan vente av en nybil i 2020. Interiøret er vaskeekte AC Cobra, mens karosseriet er lagd av kompositter.

IKKE REPLIKA: Problemet med nye AC Cobra, er at knapt noen vil tro at det ikke er en replika Foto: AC Cars

Motoreffekten er 230 kW, som tilsvarer 313 HK. Dreiemomentet er 500 Nm på det meste og alltid 250 Nm eller høyere. Batterikapasiteten er 58 kWh. Forventet rekkevidde er 241 kilometer pr. oppladning. Ladekapasiteten er 6 kW. Egenvekten på bilen oppgis å være under 1.250 kilo.

Fra 0 til 100 km/t skal ta 6,7 sekunder. Ingen Tesla-kick med andre ord, men vi tror at det føles raskere i den åpne bilen. Eksportprisen er 138.000 pund, vel 1.605.000 kroner.

Også bensin-utgave

Synes du det blir helt feil med elmotor i en AC Cobra, kan du trøste deg med at det skal lages en bensindreven utgave. Cobra 140 Charter Edition ser nøyaktig ut som elbilen og originalen, men har i stedet en 2,3-liters EcoBoost rekkefirer fra Ford Mustang under panseret. Det snakkes om rundt 350 HK og 440 Nm, egenvekt på 1.100 kilo og 0-100 km/t på 6,0 sekunder.

Prisen er 85.000 pund, snaue 990.000 kroner. Med avgifter blir prisen cirka 1.480.000 kroner.

bil
finansavisen motor
Motor
Nyheter
Nyheter
Bil