WESTERN: Bilene står parkert lett henslengt i terrenget, som slitne hester i en westernfilm. Det er ikke vanskelig å skjønne at Ford frir til kundenes indre cowboy med Bronco, en villhest med aircondition og automatgir de fleste vil kunne håndtere. Foto: Ford

Ford Bronco: Villhesten er tilbake

Buffalo Bill Codys rodeo i Nebraska i 1882, hadde «Bronco riding» på programmet. Nå gjør den andre villhesten til Ford comeback på fire hjul.

Ford har sans for cowboyer, villhester og prærier. En skal ikke kjøre så mange meter på en amerikansk highway før det dukker opp en F-150 pickup, eller en Mustang. De aller fleste av dem befinner seg i tettbygd strøk, men Ford jobber målrettet for å holde drømmen om det ville vesten ved like.

RIR IGJEN: Etter 25 år på beite, har Ford igjen Bronco i stallen. Sammen med Mustang gir det mulighet for dagdrømming når man kjører i kø til jobben. Foto: Ford

I fjor vekket de filmhelten Frank Bullitt fra arkivet og gjenskapte den grønne Mustangen hans, denne gangen med bedre veigrep og uavhengig fjæring bak. Men Ford har hatt flere villhester i stallen, og i år dukker Bronco opp igjen etter snart 25 år på beite.

TIDLIG UTE: Allerede i 1965 omtalte Ford den første generasjonen Bronco som en sports-utility vehicle. Foto: Ford

Tidlig SUV

I tillegg til en haug med tøffe pressebilder av den nye Broncoen ute på prærien, har Ford sendt med litt historikk. Bildet fra 1966 viser en rød Ford Bronco av første generasjon, som frakter to voksne, ett barn og en tilhenger ut i det åpne amerikanske landskapet. 

Sånn sett har ikke mye forandret seg, men billedteksten er ganske interessant. Der står det at sjefen i Ford Donald Frey, presenterte det han omtalte som «a completely new line of sports-utility vehicles» den 11. august i 1965. Kan hende det finnes enda eldre referanser til biler med Støvler, Ullundertøy og Vindjakke – eller SUV om du vil – men det er tydelig at konseptet er eldre enn mange kanskje tror.

Ford Bronco

Motor: 2,3L R4 dobbel turbo / 2,7 V6 dobbel turbo

Effekt: 270 hk / 420 Nm R4 / 310 hk / 540 Nm V6

Klapperslanger

Et eller annet ved de store åpne slettene i midtvesten virker svært så forlokkende på enkelte av oss. Det er nok derfor nye Ford Bronco også har fått såpass mye oppmerksomhet i pressen.

Fords PR-maskin følger selvsagt opp, med videosnutter av kappkjøring med firbeinte navnebrødre så grusen spruter. Ingen av bildene viser et fnugg av asfaltert vei, eller spor av andre mennesker. Derimot er det mengder av solbrente kaktuser, kampesteiner der en nesten kan høre klapperslangenes rasling og digre støvskyer man blir usedvanlig tørr i halsen av å se på.

STØV OG KAKTUS: Det går tydeligvis an å fjerne både tak og dører, for å slippe ørkenens støv og kaktus helt inn på livet. Det er nok mindre praktisk i byen, men ser veldig tøft ut. Foto: Ford

Midt i den enorme sandkassen står tre tøffinger parkert. Selv om de tydeligvis har slått leir etter en lang dag med offroad-kjøring, skinner lakken i den oransje solnedgangen. Det er ikke så vanskelig å se at fotografen har hatt gamle westernfilmer i bakhodet, det er nesten så bilene vrinsker litt.

For å være sikker på at ingen tar feil av merket, står «BRONCO» preget over hele grillen med fete typer. Bronco er strengt tatt ikke en spesifikk hesterase, men et begrep med spansk opphav, som de ansatte i ku-bransjen brukte om villhester med ekstra trykk på «vill». Selve bilmerket viser også et eksemplar av arten som ser ut til å kunne sparke fra seg. Ford har valgt å lime det på bak, mellom de grove hengslene til bakdøra. Og det er vel nettopp det at alt ser så solid og grovt tilhugget ut, som får Stetson-hatten til å gro på hodet.

SLANGER OG BIGFOOT: Ford har tatt alle bildene langt fra folk. Det er nesten så en kan høre lyden av klapperslanger mellom de store steinene. Dersom du velger utstyrspakken «Sasquatch» – også kjent som Bigfoot – skos Bronco med dekk som måler 35 tommer under de brede skjermene. Foto: Ford

Snømann

Ford har lagt seg i selen for at skinnet ikke skal bedra. De mange utstyrslistene har navn som «Badlands», «Wildtrak», «Big Bend» og de har til og med inkludert den avskyelige snømannen med offroad-pakken «Sasquatch».

Krysser du av for fabeldyret kles 17-tommerne med 35-tommers dekk, og understellet rigges for å klarere ekstra store kaktuser uten å subbe nedi. Avanserte metalldeler med tjukk dimensjon skal sørge for fjæring helt opp hatteforet, og litt avhengig av utstyr og motorisering burde det være mulig å kjøre tvers over det store landet med så få mennesker på midten.

GLASS I RAMMA: Et av de mange tilvalgene består av innfelt glass i døra, slik at du lettere kan se fisk når du kjører over dype elver. Nysgjerrige fisker vil da også kunne se inn, men det får man bare ta med på kjøpet. Foto: Ford

Brumlebass

Det er kun motoriseringen som muligens får enkelte til å klirre litt ettertenksomt med sporene. Standard utrustning er ifølge Ford en 2,3-liters EcoBoost rekkefirer med doble turboer, på 270 HK og 420 Nm. Dette er kanskje valget for den harde kjerne, da den kan leveres med syvtrinns manuell kasse.

Alternativet er 2,7-liters EcoBoost V6-er, også med doble turboer. Da øker tallene til 310 HK og 540 Nm, men fås kun med titrinns automat. Det var nok mange som håpet på en V8, men det kan jo hende de sparer den største gampen til litt senere.

Den største konkurrenten Jeep Wrangler skyndte seg å vise frem en brumlebass med V8-er, men det er usikkert om den blir noe av.

ENSOM ULV: Ford rendyrker imaget om det store åpne landskapet og den ensomme ulven som trives best uten asfalt eller hus i nærheten. (1 / 5)

Småstein

Ford byr som nevnt på en haug med utstyrspakker for at alle skal kunne skreddersy sin egen Bronco. Den opprinnelige utgaven hadde kun to dører, noe som medvirket til at den i sin tid ble kuttet fra modellprogrammet. Den varianten er videreført, men nå kan man også velge den mer familievennlige versjonen med fire. Og på bildene vises begge to, både med og uten dører og tak, for å sikre at støv og småstein finner veien inn. Heldigvis oppgir Ford at det går an å spyle ned hele interiøret, og har inkludert bunnplugg med sluk for lette jobben.

I tillegg til de to hardeste utgavene, viser de frem en tredje modell kalt Sport, som heller mer mot crossover segmentet.

Ford antyder at Bronco blir å se hos forhandlere i USA på vårparten av 2021. Den norske importøren har ikke noe informasjon om at den vil komme til Norge med det første. Men om det skulle by seg en mulighet til å trekke over dammen neste sommer, vil en prøvetur med villhesten stå høyt på lista.

Motor
Nyheter