+ mer
SLAGKRAFTIG: BMW X5 xDrive45e har en solid elektrisk rekkevidde, men for enkelte vil det kanskje være mer imponerende at den er riktig så sprek. 0 til 100 går unna på 5,6 sekunder. Foto: Håkon Sæbø

Verden er liten når rekkevidden er god

Ladbare biler er virkelig i vinden, og blant de beste troner SUV-en BMW X5 45e. Men hvor god er den egentlig, og hvor langt går den på elektrisitet under optimale forhold?

Om det skal trekkes frem én god egenskap med BMWs høyreiste plugg-inn-SUV, hva er viktigst?

Er det den elektriske rekkevidden du som eier kan slå deg på brystet med? Er det den sekssylindrede bensinmotoren og dens herlige, metalliske lyd? Eller er det rett og slett det at du får en diger BMW med nær 400 hestekrefter til en forholdsvis overkommelig pris?

Det er vanskelig å peke på bare én grunn til at BMW X5 xDrive 45e frister, men frister gjør den.

Mye å like

Leser du videre, vil du se at bilen har noen negative aspekter ved seg. Og enkelte av dem er forholdsvis åpenbare. Men først skal det handle om rekkevidde, eller rettere sagt elektrisk rekkevidde. For med en ladbar hybrid er den totale rekkevidden du kan kjøre kanskje litt uvesentlig. Ved flatt batteri og tom bensintank er det bare er å fylle på og dure videre.

Under optimale forhold med varm, tørr asfalt, varmt batteri og sommertemperatur, suste BMW-en på elektrisitet over nesten 9 mil

Men hvor langt kan bilen egentlig kjøre på elektrisitet alene? Ifølge BMW varierer det med ekstrautstyret, hvor ekstra store felger ikke bidrar til å øke rekkevidden. Naturlig nok.

Testruten, som inneholder 30-, 50- og 60-soner samt motorvei klasse A, viser at den elektriske rekkevidden BMW X5 45e har, er en riktig god egenskap å trekke frem. Da Finansavisen Motor testet X5 45e mot erkerivalen Mercedes-Benz GLE 350de på vinterføre, klarte BMW-en imponerende 74 kilometer. Det er nok til å kunne skryte med høy, gurglende stemme i baren, om du er en slik type.

For FA Motor: BMW X5 xDrive45e plugg-inn-hybrider 45 e 45e ladbare hybrider hybrid plug-in hybrid bil fossilbil fossilbiler rekkevidde elektrisk rekkevidde bilsalget SUV salget SUV-salget suv-salget suvsalget bilsalg bil motor bensin bmw elrekkevidde plug in hybrid Foto: Håkon Sæbø

Denne gangen, under optimale forhold med varm, tørr asfalt, varmt batteri og sommertemperatur, suste BMW-en på elektrisitet over nesten 9 mil. Totalt ble det tilbakelagt 88,3 kilometer med en snitthastighet på 70 kilometer i timen. Trafikken var lett og rekkeviddetesten ble gjort med én person i bilen – slik det ofte er i en normal pendlesituasjon. Og det er ikke snakk om unormalt snill kjøring, men snarere fornuftig, økonomisk kjøring du kan bedrive uten å måtte konsentrere deg. 

Testbilen er utstyrt med 21-tommers felger, som ikke er fordelaktig for rekkevidden, men som på en annen side gjør at bilen ser barsk ut

Å få det best ut av en ladbar hybrid handler om å forutse hvordan trafikken kommer til å bli, og slippe gasspedalen så bilen kan trille. De ladbare hybridene er konstruert slik at trilling og rolig gasspådrag skrur av forbrenningsmotoren, og da vil det totale drivstofforbruket dale. Det må i tillegg bemerkes at testbilen er utstyrt med 21-tommers felger, som ikke er fordelaktig for rekkevidden, men som på en annen side gjør at bilen ser barsk ut og har bedre veigrep.

Finurlig drivlinje

Drivlinjen i BMW X5 45e består av en 3,0-liters sekssylindret bensinmotor i snuten, en elektrisk motor mellom bensinmotor og girkasse – der en dreiemomentomformer normalt ville sittet – og en åttetrinnsautomat før fordelingskassen. Det kan låte en anelse avansert, men når du tenker over det er layouten logisk. Fordi den elektriske motoren er plassert foran girkassen, sendes alltid dreiemomentet gjennom åttetrinnsautomaten og fordelingskassen, og på grunn av dette har du alltid mekanisk firehjulstrekk i denne bilen. Det samme gjelder konkurrentene Mercedes-Benz GLE 350de, Audi Q7 TFSIe og Porsche Cayenne e-Hybrid. Volvo XC90, som det også er naturlig å sammenligne med, har ingen mekanisk kobling mellom for- og bakaksel, noe som gjør at batteriene kan få plass der drivakselen til bakre differensial normalt ville sittet. Dette gir svært god plass, men dessverre ikke helt heldige utslag på kjøreegenskapene.

BEHAGELIG NOK: Innvendig blir du minnet på at du befinner deg i en luksusbil. BMW X5 er velbygd, logisk og lekker, slik du forventer. Foto: Håkon Sæbø

Kjenner du at det er en BMW X5 eller Porsche Cayenne som tiltaler deg, er ikke dette en bekymring. BWMs rekkesekser yter her 286 hestekrefter mens elmotoren vrir ut 113 hestekrefter og 265 Nm. Totalt har BMW X5 45e hele 394 slagkraftige hestekrefter, noe som i seg selv er en positiv egenskap å trekke frem.

På papiret skal denne digre SUV-en veie 2.435 kilo, men det er uten fører og ikke hensyntatt det oppgraderte stereoanlegget med subwoofere og tung forsterker, de elektriske komfortsetene med korsryggstøtte, ekstra vifter og sikringsbokser til det utvidede klimaanlegget og ballaster til laserlysene. Blant annet.

Vel gjør bilen 0 til 100 kilometer i timen på 5,6 sekunder, men du glemmer aldri at dette er en svært tung bil, noe som er negativt for de skarpe kjøreegenskapene. Om du imidlertid frontkolliderer med noen i en gammel Mazda, så stakkars dem. Du sitter trygt og durer rundt med tunggods og et marktrykk få biler er på nivå med. Til sammenligning veier Audis ladbare flodhest 2.460 kilo, mens Mercedesen ligger på hele 2.580 kilo. Og som hos BMW er det før du laster på med velfødde passasjerer og alt det snasne utstyret du sikler på.

LUFT: BMW X5 har luftfjæring både foran og bak som standardutstyr. Det betyr at du kan heve og senke bilen etter behov. (1 / 4)

Drikkeklar

Et annet noe negativt aspekt ved denne bilen er at bensinforbruket ikke er lavt. Kjører du opp til hytta på fjellet, så ikke forvent et forbilledlig lavt forbruk som farfars gamle Volvo V70 med dieselfemmer. Mellom 0,7 og 0,8 liter på mila er normalt i en ladbar X5, men det kan bli mer om høyrefoten er tung og resten av (det lille) jaktlaget blir med i bilen – husk at den bare har fem seter, mens en XC90 har syv.

Det kan etableres at en BMW X5 45e drikker bensin, men med tanke på den voldsomme vekten og kraftige motoriseringen, er det kanskje ikke så ille? Lærer du deg å kjøre en hybrid med trilling og «lett på poten»-tilnærmingen, kan bensinforbruket havne på et akseptabelt nivå. Legger du inn hytta som destinasjon på navigasjonen, vil bilen bruke selv regne ut og bruke oppspart strøm der det er hensiktsmessig. Som vi har understreket tidligere – det kan likevel være smart å vurdere en bil med konvensjonell dieselmotor om du kjører uvanlig langt uvanlig ofte. Eller vurdere X5-alternativet fra Mercedes, som i manges øyne kombinerer det beste fra to verdener siden GLE 350de både har en gjerrig dieselmotor og et betydelig større batteri enn X5-en. BMW-en har en kapasitet på 24,0 kWh, mens Mercedes-Benz GLE 350de er overlegen med hele 31,2 kWh. Til sammenligning har en Nissan Leaf av første generasjon også en batterikapasitet på 24 kWh. Med andre ord representerer disse SUV-ene noe nytt. De har enorme batteripakker.

FAMILIEBIL: BMW X5 er stor og komfortabel, men skal du ha mest plass er det den arge konkurrenten Mercedes-Benz GLE 350de som gjelder. Foto: Håkon Sæbø

Familiens drøm, da?

Det Mercedesen også har, i tillegg til et kraftig batteri, er plassen i bagasjerommet og den svært praktiske muligheten til å justere baksetets posisjon. X5 er ingen liten bil og baksetet er såpass behagelig at en bankdirektør med diger mage godt kan finne seg til rette. Men å skyve andre seterad frem, så bagasjerommet vokser og barna likevel har det småborgerlig, er dessverre ikke mulig hos BMW.

SUV-en fra München rommer i utgangspunktet 500 liter i bagasjerommet, med mulighet for 1.720 liter med baksetene slått helt ned. Tallene for Mercedes-Benz GLE 350de er henholdsvis 685 og 1.915 liter. Det faller heller ikke i BMW-ens favør at både Audi Q7 og Mercedes GLE tar 3,5 tonn på kroken, mens X5 45e kun takler 2.700 kilo.

Nesten som en elbil i byen

At folk som kjøper ladbare hybrider ikke gidder å lade, er en myte. Både Transportøkonomisk institutt og Volvo har gjort hver sine undersøkelser som begge tyder på at nordmenn med ladbare hybrider er forholdsvis flinke til å kjøre elektrisk. Og hvorfor skulle vi ikke være gode på det, når det er så lettvint?

RIVALER: Finansavisen Motor har tidligere testet både Mercedes-Benz GLE 350de og BMW X5 45e på vinterføre. Begge de ladbare SUV-ene leverte glimrende elektrisk rekkevidde. Foto: Håkon Sæbø

Ladbare BMW X5 xDrive45e 

Motor: 3,0 l. R6 turbo bensin

HK/kW/Nm, system: 394/290/600

HK/kW/Nm, bensinmotor: 286/210/450

HK/kW/Nm, elmotor: 113/83/265

0-100 km/t: 5,6 sekunder

Toppfart: 220 km/t

Rekkevidde (WLTP): 87 km

Batteri: 24 kWh

Egenvekt uten fører: 2.435 kg

L/B/H: 492/200/174

Forbruk: 0,27 l/mil

CO2-utslipp: 40 g/km

Bagasjerom: 500/1,720 liter

Tilhenger: 2.700 kg

  • Priser:

Denne modellen: 883.368 kroner

Med utstyr: 1.182.668 kroner

 

  • Pluss

Solid rekkevidde

Herlig bensinmotor

God akselerasjon

  • Minus

Litt tørst pga stor bensinmotor

Ikke størst bagasjerom

Har mindre batteri enn GLE

 

Design

BMW X5 så ganske kontroversiell ut da den kom. Nå begynner vi å bli vant med den digre grillen og de markante linjene.

Førermiljø

Bak rattet i denne bilen er det du som er sjef, uansett hva folk på jobben sier. Her kan du sitte sportslig eller heiste setet opp i taket. Dette er det et behagelig sted å oppholde seg.

Kjøreegenskaper

BMW X5 45e er ikke for de raskeste og mest krevende svingene. Dette er ikke en bil du ville tatt på bane, men den egner seg godt på norske fjell- og hytteveier.

Ytelser

Bilen har nesten 400 hestekrefter i systemeffekt. 0 til 100 går unna på under 6 sekunder og det merker du når du virkelig begynner å gi gass.

Plass

Du får et bagasjerom på 500 liter, som er 150 liter mindre enn i en ikke-ladbare BMW X5. 500 liter er ikke på nivå med Mercedes GLE, men for mange holder det akkurat.

Mye for pengene

Det koster å skulle flotte seg med en bil som dette. Det koster faktisk over en million kroner, avhengig av utstyret du velger å putte på. Men litt utstyr må du uansett ha.

  • Score 8/10

Dette er en av de beste familiebilene på markedet nå. Utmerket om du er redd for elbil, men samtidig har lyst på noe moderne.

Har du anledning til å lade enten på jobb, hjemme eller begge steder, kan du bruke denne BMW-en som en elbil i det daglige, noe som er meget tilfredsstillende. At bilen er tørstere enn sin dieseldrikkende konkurrent blir dermed litt uvesentlig, og at Mercedesen har litt bedre rekkevidde, blir ikke et irritasjonsmoment når BMW-en uten problemer klarer 88 kilometer, slik testen viser.

Dette er slett ikke den mest sportslige SUV-en fra BMW, men sett med norske briller, hvor avgifter og veistandard tas i betraktning, er X5 45e en av de mest komplette familiebilene du kan kjøpe i dag. At du får en frisk akselerasjon, deilig rekkesekserlyd og en god dose komfort, er en fin bonus.

For dem som ennå ikke er fullstendig overbevist av elbilenes fortreffeligheter, eller som av andre årsaker vil vente litt med å gå for noe fullelektrisk, er BMW X5 45e et ypperlig alternativ med en elektrisk rekkevidde du vil dra nytte av hver dag.

Motor
Nyheter