IKKE TILFREDS: De som kjører Porsche er minst tilfreds med teknologien bilen har, ifølge en ny undersøkelse av amerikanske J.D. Power. Foto: Håkon Sæbø

Volvo på topp – Porsche i bunn

Nye biler får stadig mer teknologi, men ikke alle bileiere er like fornøyd med egenskapene. Porsche havner på sisteplass blant luksusbilene i ny undersøkelse. 

«Ny teknologi er fortsatt en av driverne når folk velger bil», sier Kristin Kolodge, en av J.D. Powers forskningsledere. Analysebyrået J.D. Power har for femte år på rad undersøkt i hvilken grad amerikanske bileiere liker teknologien bilen kommer med, og hvor mange problemer bileierne opplevde mens de brukte systemene. 

J.D. Power Foto: J.D. Power

J.D. Power 2020 U.S. Tech Experience Index (TXI) Study, som undersøkelsen heter, har konkludert med at amerikanske Volvo-eiere er mest tilfreds med datateknologien deres biler leveres med. På andreplass kommer BMW, som også har svært fornøyde kunder. 

Ser man imidlertid på luksusbilene isolert, kommer prestisjemerket Porsche på sisteplass, med minst fornøyde kunder. Blant alle merkene som er undersøkt kommer de på nest siste plass – kun Mini har mindre fornøyde kunder. 

VINNER: Volvo scorer høyt i J.D. Powers undersøkelse. Kundene liker teknologien bilene kommer med. Her en Volvo XC60. (1 / 3)

Viktig å kunne se

Teknologi som hjelper sjåføren med å se mer og bedre, rangeres høyt blant bileierne som er spurt i undersøkelsen. «Et ekstra sett øyne», som J.D. Power kaller det, er spesielt viktig for dem med luksusbiler som Porsche. Å ha flere kameraer som hjelper sjåføren, ikke bare ryggekamera montert bak, gir tilbakemelding på at de «helt sikkert» ønsker slik teknologi i sin neste bil. 

Tesla mot toppen

For første gang er Tesla med i J.D. Powers TXI-undersøkelse, men dessverre ikke offisielt. I motsetning til alle de andre bilprodusentene ville ikke Tesla tillate J.D. Power å kontakte deres eiere i 15 amerikanske delstater, men det kommenteres i undersøkelsen at Tesla ville kommet på andreplass – over BMW – hadde de deltatt. 

BLE IKKE MED: Tesla tillot ikke J.D. Powers å kontakte deres kunder i 15 avgjørende stater, ifølge undersøkelsen. Derfor er de ikke offisielt med, men hadde Tesla vært med, ville de kommet svært godt ut. Foto: Håkon Sæbø

Motor
Nyheter