KONSEPT BLIR VIRKELIGHET: Spyker D8 Peking-to-Paris SUV debuterte i 2006, og nå skal den i produksjon ifølge de nye eierne. Foto: Ivar Engerud

Spyker lover nye modeller

Det manglet ikke på Spyker-nyheter for ti år siden, men så ble det stille. Nå er nye investorer på plass, og de lover nye modeller fra neste år.

Spyker var en herlig nykommer i sportsbilmarkedet på begynnelsen av 2000-tallet. Den var personifisert gjennom entusiasten (og advokaten) Victor Muller, som ved siden av sine andre vellykkede selskaper valgte å brenne sine penger i dette sportsbilprosjektet, Formel 1 og et mislykket forsøk på å redde Saab, blant annet.

Opp- og nedturer

Fra en forrykende start, ble nedturene flere og brattere år for år frem til konkurs, men på mirakuløst vis gjenoppstod merket restrukturert i 2015.

På Genève-utstillingen i 2017 presenterte Victor Muller den nye C8 Preliator Spyder, med en selvpustende 5-liters V8 fra Koenigsegg. Ett år senere hadde ikke Koenigsegg levert en eneste slik motor, og så har det vært helt stille. Til nå.

FORELØPIG SISTE OPPTREDEN: På Genève-utstillingen 2017 dukket Victor Muller opp med en ny Spyker C8 Preliator Spyder med V8 fra Koenigsegg, men siden har ingen sett den. Foto: Spyker

Russisk kapital

Nå drypper det inn en ny melding om at Spyker igjen skal finne veien tilbake til markedet, slik at det blir flere enn de rundt 265 Spykere som er produsert. Meldingen nevner ikke Victor Muller med ett ord, så vi får tro han er helt ute av det.

Inn på scenen kommer den russiske oligarken og SMP Racing-eieren Boris Rotenberg og hans businesspartner Michail Pessis. Sammen har de BR Engineering og design og markedsføringsfirmaet Milan Morady, og nå skal Spyker bli en del av det.

Planen er å sette tidligere planer ut i livet fra 2021, noe som vil inkludere C8 Preliator, D8 Peking-to-Paris SUV og B6 Venator. Vi tror det når vi ser det.

Motor
Nyheter