+ mer
LYDLØS: Range Rover Velar får seg et ansiktsløft, og med det en ladbar drivlinje som kan gjøre bilen mer aktuell i Norge. Foto: Land Rover

Range Rover Velar blir ladbar

Når Range Rover Velar fornyes dukker det også opp en ny motor som kan gjøre denne betydelig mer aktuell i Norge.

Så langt i år er det kun registrert ni Range Rover Velar i Norge. I hele fjor ble det bare registrert 26 stykker av den luksuriøse Land Roveren med samme tekniske plattform som Jaguar F-Pace. 

Sistnevnte ble nylig lansert med en ganske omfattende facelift, noe som ikke gjør det fullstendig overraskende at Land Rover løper etter. Jaguar og Land Rover er tross alt samme bilprodusent. 

Ladbar gave

Mens Jaguar F-Pace har fått betydelige endringer innvendig, som var høyst nødvendig vil noen hevde, er det skjedd langt mindre med Velar. På innsiden fremstår denne mellomstore SUV-en som ganske lik utgangspunktet. Av bemerkelsesverdige nyheter er det verdt å trekke frem at bilen nå kan oppdateres trådløst, noe Tesla har kunnet i en liten mannsalder. Velkommen etter, Jaguar Land Rover. 

I motsetning til nye Land Rover Discovery Sport og Range Rover Evoque, som bare har elektrisk trekk på bakhjulene, har nye og ladbare Velar «ekte» firehjulsdrift

For det norske markedet er kanskje det aller mest spennende ved nye Range Rover Velar at den leveres som ladbar hybrid. Modellen heter Velar P400e, og har som navnet antyder om lag 400 hestekrefter. Med en elektrisk motor på 143 hestekrefter integrert i åttetrinnsgirkassen, og en bensindrikkende 2,0-liters firer på 300 hestekrefter foran, er systemeffekten på 404 hestekrefter. Dreiemomentet måler hele 640 Nm.

Med slike tall er det all grunn til å forvente at bilen er kvikk, og tallene antyder også dette. 0 til 100 skal ifølge Land Rover gå unna på 5,4 sekunder, mens den helelektriske rekkevidden er satt til 53 kilometer, etter WLTP-standarden. 

Batteriet på 17,1 kWh sørger for den elektriske fremdriften, og er plassert under bagasjerommet bak. 

FREMDELES FOR TERRENGET: Range Rover Velar har «ekte» firehjulsdrift og kan kjøre i vanndybde opp mot 58 cm. (1 / 3)

«Ekte» firehjulsdrift

I motsetning til nye Land Rover Discovery Sport og Range Rover Evoque, som bare har elektrisk trekk på bakhjulene, har nye og ladbare Velar «ekte» firehjulsdrift. Dette fordi den elektriske motoren sitter mellom stempelmotoren og girkassen, slik at kreftene sendes forover og bakover via en konvensjonell fordelingskasse. Imidlertid har nye Range Rover Velar P400e ikke lavgirserie slik den ladbare Range Rover og Range Rover Sport har. 

For dem som ikke vil ha en ladbar bil, men fremdeles er interessert i Velar, er det godt å vite at bilen kommer end en helt ny bensindrikkende rekkesekser på 400 hestekrefter, eller en diesel på 300 hestekrefter. 

Range Rover Velar i ladbar form blir dyrere enn søstermodellen Jaguar F-Pace, som på sin side starter på om lag 800.000 kroner. Skal du ha en Velar må du legge på ytterligere 100.000 kroner.

Motor
Nyheter