<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
PÅ NORGESBESØK Bilinvestor Nils Tronrud viser frem hyperbilen Pininfarina Battista i Bentley Oslos lokaler på Billingstadsletta i Asker.  Foto: Håkon Sæbø

Koster 26 millioner:Nå er den elektriske hyperbilen på plass i Norge

Den har 1.900 hestekrefter, 2.300 Nm og skal klare 0 til 300 km/t på under 12 sekunder. Nå er elbilen Pininfarina Battista kommet til Norge.

Publisert 13. okt. 2020 kl. 15.29
Oppdatert 13. okt. 2020 klokken 15.31
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 528 ord

Bilen vises hos Bentley Oslo, som holder til på Billingstadsletta i Asker. Det er bilinvestor Nils Tronrud som står bak importen av det flere omtaler som verdens villeste elektriske bil. 

Bilmerket heter Automobili Pininfarina og deres helelektriske Battista skal bygges i 150 eksemplarer, om kundene melder seg. Bilen har elektrisk hyperbilteknologi fra Rimac i Kroatia, mens karosserilinjene er tegnet av Pininfarina i Torino. 

Christian Gottschalk, som leder Bentley-forretningen og satsningen på Pininfarina, trekker frem at Pininfarina Battista er den kraftigste bilen som noen gang er designet og bygd i Italia. 

KRAFTIG: Pininfarina Battista får elbilteknologi fra Rimac. Effekten er på 1.900 hestekrefter. Foto: Håkon Sæbø

Brooklands Motors

 
  • Importør og forhandler av Bentley og nå agent for Automobile Pininfarina i Norge og Sverige.
  • Representerer begge merker i Stockholm og Malmø. I Norge åpner Brooklands nye lokaler for begge merker på Billingstadsletta 31 i Asker sommeren 2020. 
  • Eid av XPND Holding ved Nils Tronrud og Luxury & Sports Cars ved Valdis Spredzis.

Kostbar

Pininfarina Battista skal koste fra 22 millioner kroner, men spesialmodellen med blant annet mørkeblå karbondetaljer, koster om lag 26 millioner kroner. Denne heter Anniversario og skal kun produseres i fem eksemplarer. Uavhengig av modell får kjøperne et batteri på hele 120 kWt, men rekkevidden det snakkes om er på rundt 500 kilometer. 

KOSTBAR: Bilen som vises er en spesialversjon kalt Battista Anniversario, som det kun vil bli produsert 5 stk av. Prisen er ca. 26 mill. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 6)
KOSTBAR: Bilen som vises er en spesialversjon kalt Battista Anniversario, som det kun vil bli produsert 5 stk av. Prisen er ca. 26 mill. Foto: Håkon Sæbø

Prisen er unektelig høy, men ytelsene er i det minste tilsvarende heftige: 0 til 100 km/t skal gå unna på under 2,0 sekunder, og 0 til 300 skal skje på under 12 sekunder, lover Pininfarina. 

– Pininfarina Battista er fremtidens hyperbil, uttalte Tronrud under presentasjonen.

Nils Kjetil Tronrud

 
  • Norsk bilgründer fra Livmarka utenfor Hønefoss.
  • Begynte med bilimport i 1986. Bygget seg opp til å bli Norges største forhandler av BMW, før selskapet ble solgt til Bilia i 2006.
  • Eier i dag VW-forretningene Nesbyen Auto og Valdres Auto, samt Jaguar Land Rover-forretningen Motorpool i Bærum. Tronrud er også deleier i den bergensbaserte bilforretningen Sandven, som blant annet selger Jaguar og Land Rover i tillegg til å være deleier i Brookland Motors. 
  • Har i tillegg til bilforretningene om lag 45.000 kvadratmeter næringseiendom, blant annet på Ringerike.

Han håper en norsk kjøper vil dukke opp, men avslører også at Pininfarina har rimeligere elbiler på vei. Det er grunn til å tro at de øvrige modellene fra Pininfarina blir betydelig rimeligere enn hyperbilen som nå er i Norge.