LITEN OG RASK: Nye BMW 128ti er ikke like heftig som en VW Golf R, Mercedes-AMG A35 og BMW M135i xDrive. Dette er en enklere bil som retter seg mot yngre kunder. Foto: BMW

BMW med ny morobil

Morobilen VW Golf GTI kommer i ny utgave. BMW svarer med det som kan bli en riktig så artig liten tass.

BMW har allerede en råtass av en bil i dette segmentet: M135i med 306 hestekrefter og firehjulsdrift. Den konkurrerer mot biler som Mercedes-AMG A 35 og Golf R. 

Bilen BMW nå viser frem, riktig nok med litt kamuflasje enn så lenge, er VW Golf GTI-konkurrenten med det snodige navnet 128ti. Den heter «ti» som en referanse til den originale BMW 2002ti fra slutten av 60-tallet hvor «ti», da som nå står for Turizmo Internazionale.

Fordi 128ti ikke har firehjulsdrift, slik M135i xDrive har, er bilen hele 80 kilo lettere.

Mye motor – ikke xDrive

Selv om motoreffekten er langt unna en M135i låter likevel 128ti spennende. Motoreffekten fra den 2,0 liter store turboladede fireren er på 265 hestekrefter. Til sammenligning har nye VW Golf 8 GTI 245 hestekrefter. I likhet med Golf GTI har interessant nok også BMW 128ti forhjulsdrift, noe som sender den i konkurranse med søstermerket Mini og deres Cooper S-modell. 

BMW 128ti skal ifølge fabrikken klare 0 til 100 på 6,1 sekund og tyskerne lover at det i tillegg til unike visuelle detaljer utvendig og innvendig skal være styring og understell tunet spesielt for denne bilen. Det loves en riktig så sportslig kjørefølelse, ifølge en pressemelding.

LITT M: BMW 128ti er ikke en fullverdig M-bil, men får ifølge BMW et eget oppsett på blant annet understellet. (1 / 3)

Fordi 128ti ikke har firehjulsdrift, slik M135i xDrive har, er bilen hele 80 kilo lettere. Den kommer med en åttetrinnsautomat som standard og får i tillegg en Torsen differensialbrems for bedre grep. En manuell girkasse står dessverre ikke på menyen – visstnok fordi kundene ikke ønsker dette. Trøsten er at bilen kommer med et såkalt Performance Control-system som bremser det innerste hjulet i en sving, slik at bilen skal takle harde svinger.  

Ifølge Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge, er bilen ventet å ha produksjonsstart senere i høst.

– Estimert pris på BMW 128ti i Norge er rundt 460.000 kroner, forteller Tegneby.

Selv den antatte prisen er uten leveringskostander er det grunn til å tro at denne lille BMW-en blir bittelitt billigere enn sin VW konkurrent i Norge. I alle fall før ekstrautstyret lastes på. VW Golf GTI skal på sin side koste fra 475.500 kroner og kan levers bilinteresserte kunder nå i høst.

Motor
Nyheter