+ mer
SPENSTIG: Porsche Panamera har fått en facelift, hvor den ladbare hybriden har fått en kraftig økning i motoreffekt. Foto: Porsche

Ny Porsche Panamera: Brutalt rask oppfriskning

Nå får raske solbriller en ny venn: Porsche Panamera er fornyet og en populær modell blir betydelig kvikkere.

Den lange og lekre Porsche Panamera er blitt ny, men er det Turbo S-modellen eller den ladbare hybriden du drømmer om? Den gode nyheten er at begge er kvikket opp betydelig, og på hver sin måte tilbyr en solid dose kraft og moro. 

Ifølge Porsche er den elektriske rekkevidden økt med 30 prosent, til 54 kilometer.

Voldsomt med V8

På toppen troner nå en turboladet V8 i Porsche Panamera Turbo S, men dette er ikke en ladbar hybrid med store batterier. Dette er rene 630 hestekrefter og 820 Nm fra en biturbo V8-er på 4,0 liter. Ifølge Porsche skal nye Panamera Turbo S bykse til 100 km/t på bare 3,1 sekund i Sport Plus-kjøreprogrammet. Som før er det trekammers luftfjæringer og adaptive «roll bars» for å holde deg på veien. Tidligere i år ble det kjent at denne bilen satte ny rekord blant luksusbiler på Nurburgring-banen. Tiden endte på ville 7:29,81 minutter.

Ladbar oppgradering

I Norge er det de ladbare hybridene som har solgt best, og viktigst av dem er modellen Panamera 4S E-Hybrid. I ansiktsløftet utgave har denne fått seg en solid økning i motorkraft, med hele 560 hestekrefter i systemeffekt nå. Ifølge Porsche er den elektriske rekkevidden økt med 30 prosent, til 54 kilometer etter WLTP-målesyklusen. I en tid hvor luksusbiler fra BMW og Mercedes-Benz ruller nesten det dobbelte, må Porsches elektriske rekkevidde være en anelse skuffende. Men så er ikke miljøargumentet det viktigste for denne bilen.

Det som imidlertid ikke skuffer, er 0-100-tiden på herlige 3,7 sekunder og toppfarten på 298 km/t. 

Det er raskt når det tas høyde for at denne ladbare hybriden fremdeles bare har en 2,9-liters V6-er under panseret. V8-motoren er forbeholdt GTS- og Turbo-modellene. 

Som ventet har alle Panamera-modeller fått noen små designmessige endringer, men det er til nåværende eieres glede ikke store visuelle endringer på dette ansiktsløftet.  

Porsche Panamera 4S E-Hybrid har en startpris på 1.537.000 kroner mens Turbo S-modellen koster fra 2.636.000 kroner. Leveringen starter i midten av oktober. 

Motor
Nyheter