+ mer
MER MOTOR: Nye Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid med V8 får hele 700 hestekrefter. De V6-motoriserte utgavene Panamera 4S E-Hybrid og Panamera 4 E-Hybrid får henholdsvis 560 og 462 hestekrefter. På bilde ser du en 4S E-Hybrid. Foto: Porsche

Porsches toppmodell med 700 hestekrefter

Porsche satser videre på ladbare hybrider og topper det hele med den vanvittige Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, som blir blant verdens raskeste.

Tallenes tale er klar: 700 hestekrefter, 870 Nm og 0 til 100 kilometer i timen på bare 3,2 sekunder. Nye Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid er et monster forkledd som en sportslig, firedørs coupé. Og det stopper ikke før bilen når 315 km/t. 

Bensinmotoren i denne ladbare hybriden er den Porsche-utviklede 4,0-liters turboladede V8-en som også sitter i Lamborghini Urus, Audi RS 6 og RS Q8 blant annet.  

I Panamera Turbo S E-Hybrid yter den alene 571 hestekrefter, mens en elektrisk motor på 136 hestekrefter hjelper til. Den totale systemeffekten på hele 700 hestekrefter er 20 mer enn i forrige modell. 

Det skal legges til at denne fornyede Panamera-modellen ikke er fullstendig ny. Det er kun snakk om et ansiktsløft, noe som er lett å se. Fasongen og interiøret er stort sett uforandret. 

Velg mellom tre modeller

Tidligere i høst presenterte Porsche sine fornyede Panamera-modeller. Da ble en ikke-ladbar Turbo S vist, sammen med en Panamera 4S E-Hybrid som har hele 560 hestekrefter. Det betyr at den V6-motoriserte ladbare hybriden har mer systemeffekt (bensinmotor kombinert med elmotor) enn forrige Panamera Turbo, som hadde 550 hestekrefter. 

Om 700 eller 560 hestekrefter låter litt i overkant mye, finnes det en mildere versjon. Porsche Panamera 4 E-Hybrid har ingen «S» på bakluken, og får en systemeffekt på 462 hestekrefter fremfor 560 som 4S-modellen har. 

Likt for de tre ladbare Panamera-modellene er et nytt batteri som nå har en kapasitet på 17,9 kWh. Turbo-modellen har en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer, mens V6-utgavene skal gå 56 kilometer utslippsfritt, lover Porsche. 

Kort elektrisk rekkevidde

Det er imidlertid ikke spesielt imponerende med 56 kilometer når det finnes ladbare hybrider med betydelig bedre rekkevidde. SUV-en Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic har en elektrisk rekkevidde på nær 100 kilometer, mens BMW X5 45e kommer tett på.

Disse digre SUV-ene har riktignok betydelig større batterikapasitet, men GT-bilen Poelstar 1, som er mer sammenlignbar, har en elektrisk rekkevidde på 125 kilometer. 

I Regjeringens forslag til statsbudsjett foreslås det å øke avgiftene på de ladbare hybridene med kortest rekkevidde, noe som vil gjøre at prisen på biler som Porsche Panamera vil øke. Alle Porsches modeller får høyere avgifter om budsjettet vedtas. 

Panamera 4 E-Hybrid i stasjonsvognutgave blir potensielt 44.495 kroner dyrere, og har i dag en utsalgspris på 1.607.000 kroner. Dette er tall basert på den utgående modellen, og hva prisen på de nye, ladbare hybridene blir, har ikke Porsche opplyst om.

Motor
Nyheter