+ mer
STILSIKKER: Designen er stilsikker, og hekken rundes av uten krumspring og underlige vinkler. Foto: BMW

BMWs nye kabriolet: Nydelig bakfra, men vent til du har sett fronten...

BMW 4-serie Cabriolet bytter ut metallhatten med en mykere variant av stoff. Resultatet er stilig. Og litt merkelig.

Grønt er det nye sølvgrå, skal en tolke fargepaletten flere bilprodusenter har begynt å bruke på nylanseringer. Porsche, Audi, Lamborghini og nå BMW triller frem fristende fartøy på fire hjul, lakkert i håpets farge. BMW har kanskje et håp om å trekke oppmerksomheten bort fra den digre nesa på 4-serien ved å skalpere bilen. 

Akkurat som da Chris Bangle rystet merkets trofaste fans med syv- og senere fem -serien, tar det litt tid før designen setter seg og blir en del av merkets identitet.

FORER MED LUFT: Den store grillen har en viktig oppgave, nemlig å fore den strake sekseren og de doble turboene med luft. Foto: BMW

Strak sekser

Heldigvis har BMW sørget for å blande inn et par velkjente ingredienser i miksen. Den grovt dimensjonerte grillen har en viktig oppgave, nemlig å fore en treliters strak sekser med doble turboer som bor under panseret. 

BMW skriver i pressemeldingen at de like godt starter med å lansere toppmodellen M440i xDrive Cabriolet i mars neste år. Dette er vel og merke ikke en M4-kabriolet, men 4-serie med M Sport-pakke. Kraftverket skal ifølge produsenten levere 374 hestekrefter og 500 Nm. Klokken stanser rett før fem sekunder, med en oppgitt sprint fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder, før elektronikken trekker i halsbåndet ved 250 km/t.

HARMONI: BMW M440i xDrive Cabriolet har fått harmoniske linjer, og den kraftige grillen fungerer bra sammen med resten. Foto: BMW

Skalker lukene

Kabriolet-utgaver er som regel tyngre enn coupe-versjonen av de aller fleste biler. Forrige generasjon hadde lokk av metall som brettet seg ned i bagasjerommet. Siden det var en fireseter, ble det noen kilo som skulle løftes av og pakkes ned. Nye BMW 4-serie Cabriolet vender tilbake til stofftaket, og det skal visstnok gi en vektbesparelse på 40 prosent. De lover at det kun skal ta 18 sekunder å slippe solen inn eller stenge regnet ute. 

Manøveren skal være operativ i hastigheter opp til 50 km/t. Dette er uansett ikke årets mest praktiske bil, men et volum under koffertlokket på 300 liter med taket nede er brukbart for en weekend. Dersom du skalker lukene øker det til 385 liter.

Transformers

Noen kabrioleter blir litt klumpete med taket på. Men her må det kunne sies at BMW har skapt et svært helhetlig og harmonisk design, med gode proporsjoner og elegante linjer. Taket er tydelig separert fra resten med en markert kromlist langs toppen av dørene, som fortsetter hele veien rundt i en bue oppå hekken. 

Den forrige utgaven med hardtop forsøkte så godt den kunne å fremstå som en coupe, noe som gav den et anstrøk av «Transformers». Nye BMW 4-serie Cabriolet forsøker ikke å skjule at taket er av det valgfri slaget. De lange myke linjene langs dørene og over skjermene gjenspeiles i de to parallelle buene på taket. Det kunne fort blitt litt mye buer og lite kanter for en sportslig GT, men her kommer det nye designet virkelig til sin rett. 

Den vertikale og kraftig markerte grillen forankrer bilens visuelle signatur, og gir inntrykk av at linjene som føres bakover er spor i metallet preget inn av fartsvinden. 

Det er likevel ikke sikkert at alle kommer til å sette pris på dette mildt sagt voldsomme grepet. Kanskje noen velger vekk nye 4-serie på grunn av grillen?

Bakparten samler alt i en klassisk og elegant avslutning, med store rene flater og minimalt av unødvendige krumspring. Her viser BMW en selvsikker og stilren designretning på linje med det både Porsche og Bentley har å by på.

FRISTER: Interiøret frister til å ta en prøvetur. Dette er noe BMW virkelig er gode på. Foto: BMW

Personlig utsmykning

Interiøret er som vanlig i BMW fristende å legge labbene på. Rattet er heldigvis rundt, uten uvanlige vinkler å forholde seg til. Overflater og materialer ser ut til å holde den kvaliteten som kreves for å konkurrere på dette nivået. I tillegg har BMW mulighet til å sørge for personlig utsmykning av forskjellig slag, med unike fargevalg og materialer. Dette vil nok medføre at sluttsummen eser ut som en brøddeig, men for den som har råd er det mye lekkert i godteridisken til BMW.

Elektrisk

Salget av kabrioleter har sunket jevnt de siste årene, og i Norge er det ikke veldig mange alternativer med løs-tak og fire seter. Startprisen skal ifølge BMW ligge på 992.500 kroner, og de vil snart åpne for bestilling. 

Tekniske data

Bilmodell: BMW M440i xDrive Cabriolet

Motor: R6 twin-turbo

Effekt: 374 hk / 500 Nm

0-100 km/t: 4,9 sek

Toppfart: 250 km/t

Hvis det ligger i øvre kant av sportsbilbudsjettet nevner utenlandske pressemeldingen flere andre utgaver med firesylindrede motorer, som går på både bensin og diesel. Det skal visstnok også komme flere motoralternativer til Norge, når 2021 har kommet seg gjennom våren. Et annet interessant punkt er neste versjon på denne plattformen skal bli en Gran Coupe, og at denne vil danne grunnlaget for den elektriske BMW i4.

SOMMERBIL: Det selges ikke så mye kabrioleter lenger, selv om komforten blir stadig bedre. Mange tenker kanskje på en cab som en sommerbil, og det er det ikke alltid så mye av her i landet. Foto: BMW

Motor
Nyheter