NATURLIG ELEMENT: Brosteinsgater og storbyer er det naturlige tilholdsstedet for Fiat 500. Koblingen til Himalaya og Sherpaer er ikke noe en tenker over med en gang, men det har tydeligvis Fiat. Foto: Fiat

Dette er nye og elektriske Fiat 500

Neste versjon av Fiat 500 blir litt større, og får stikkontakt og batterier. De planlegger også en versjon med ekstra dør, på høyre side.

Fiat 500 lever videre som la Prima, med batteri på 42 kWh og 320 km rekkevidde målt etter WLTP. Koblingen mellom en gøyal elektrisk bybil og ekspedisjoner til toppen av Himalaya virker ikke øyeblikkelig opplagt, men Fiat har valgt å døpe den ene kjøremodusen for «Sherpa». De oppgir at den skal få bilen til å skjerpe inn på energiforbruket, og akkurat som en Sherpa i Himalaya sørge for at du når målet for turen. 

Med fjellguiden i det elektroniske høysetet begrenses hastigheten til 80 km/t, gassen blir tung som et pedaldrevet orgel, samt at både klimaanlegget og de oppvarmede setene går i dvalemodus. Sånn sett kan en kanskje få kjenne litt på fjellets luner, når alt går tregt som sirup og du verken får frisk luft eller noe å varme deg på.

KLASSISK: Interiøret har et klassisk og elegant preg, typisk italiensk. Foto: Fiat

Den smale sti

Nede på flatmark igjen skal Fiat 500 la Prima greie 0-100 km/t på 9 sekunder, med en toppfart på 150 km/t. Det at de også har oppgitt akselerasjonen fra 0-50 km/t på 3,1 sekunder forsterker inntrykket av at dette er en bybil. 

Elmotoren er på 87 kW, og maks ladespenning er 85 kW som skal kunne gi 80 prosent på batteriet i løpet av 35 minutter. Fiat opplyser at 500 la Prima er først i klassen med autonomi på nivå 2, og lister opp en del førerassistentsystemer som hovedsakelig vil forsøke å holde deg på den smale vei.

TREDJE GENERASJON: Fiat 500 har vokst med årene, tredje generasjon skal få plass til en ekstra dør. Foto: Fiat

Spennende

Litt mer spennende er planen om å legg til en ekstra dør. Ofte har nye biler likt antall dører på begge sider, gjerne fire i tallet. Fiat 500 la Prima er litt større enn forgjengeren, men allikevel har ingeniørene planlagt å legge til kun en, på høyre side. 

Tekniske data

Bilmodell: Fiat 500

Motor: Elmotor

Effekt: 87 kW

Batteri: 42 kWh

Maks ladespenning: 85 kW

Rekkevidde: 320 km WLTP

0-100 km/t: 9 sek

Toppfart: 150 km/t

Den blir mest sannsynlig av samme slag som det Mazda har brukt på RX-8 og nå nylig den elektriske MX-30. Det betyr at den er hengslet i bakkant, og ikke kan åpnes før du har åpnet hoveddøren foran. I land som Italia og Norge vil det nok gjøre det enklere å putte folk eller varer inn i baksetet. Men det kan jo hende de har planer om eksport, og i blant annet Storbritannia, Japan, Australia, New Zeeland, India og flere steder i Sør-Afrika kjører de på venstre side av veien. 

Det betyr at i de landene vender den ekstra døren ut mot trafikken, noe som jo kan bli litt vel spennende. Ifølge Automotive News spekuleres det i om navnet på modellen blir Trepuino, som visstnok betyr tre pluss en på italiensk.

FREMTIDEN: Hvis produsenter som Fiat skal ha noe fremtid, er stikkontakt og batteri essensielt. Foto: Fiat

Motor
Nyheter