+ mer
KLASSISK: Vippelykter som spretter opp av panseret er ikke lenger tillatt på moderne biler, men understreker den klassiske designen. Foto: Lamborghini

Nå fyller denne lille oksen 50 år

Lamborghini Urraco fyller 50 år. Modellen introduserte flere teknologiske innovasjoner, og er et spennende alternativ til en klassisk Ferrari.

Når det står Lamborghini helt i starten av en artikkel, dukker det kanskje opp forventninger om et lynhurtig høvelspon med saksedører. Men akkurat som landsmannen Enzo Ferrari hadde Ferruccio Lamborghini i utgangspunktet sansen for raske GT modeller. Dette kom til uttrykk i den første modellen 350 GT, etterfulgt av 400 GT 2+2, Islero, Espada, Jarama og dagens jubilant Urraco. De har kanskje kommet litt i skyggen av en modell mange regner som superbilenes stamfar, nemlig Miura.

GODLYD: Dersom du søker opp Lamborghini Urraco på nettet, går det an å få en smakebit av godlyden fra de fire eksosrørene. På den tiden var det ikke så mange mellomstasjoner den skulle innom før den slapp ut. Foto: Lamborghini

Både de vakre linjene og listen over berømte kunder som Frank Sinatra har gitt Miura stjernestatus i bilverdenen. Og når de fulgte opp med elleville Countach ble den kileformede designen etter hvert merkets visuelle signatur. For noen gjør det at litt mer ukjente modeller som Urraco blir mer attraktive klassikere.

Metallsløyd

Legenden forteller om hvordan Ferruccio Lamborghini klaget over kvalitetsproblemer til Enzo Ferrari, og fikk et svar som gjorde at Lamborghini startet egen bilproduksjon. Da den første prototypen kalt 350 GTV ble vist frem på utstillingen i Torino i 1963, bar en del av panelene preg av å være håndlaget. Selv om kvaliteten ble hevet i påfølgende modeller, foregikk mye av produksjonen ved at mestere i metallsløyd tilpasset hver enkelt del.

LEKKER: Når solen skinner og alt virker på en gang, er det lite som slår følelsen av å ratte en klassisk Lamborghini på svingete veier. Foto: Lamborghini

Lamborghini skriver i pressemeldingen at Urraco P250 ble innført som et resultat av ønsket om å automatisere produksjonsprosessen. Tanken var å øke produksjonen, og tilby biler til en større kundegruppe. Det er en filosofi som ble videreført da de lanserte Gallardo i 2003, en bil moderselskapet Audi brukte som utgangspunkt for R8.

Senker horna

Kjennemerket til Lamborghini har holdt seg uforandret siden starten, og viser en okse som senker horna og er klar til kamp. De aller fleste modellene er også oppkalt etter okser, hvorav mange har kjente navn fra tyrefekterarenaer.

Miura er kanskje en av de aller mest kjente, en referanse til spesielt store og fryktinngytende okser fra Andalucia i Spania. Urraco kommer fra samme stamtavle, og kan oversettes med «Liten okse». Motoren i P250 var en V8 på 2,5 liter, som ifølge produsenten leverte 220 hk ved 7.800 omdreininger.

Til sammenligning var en 1969 Ferrari 246 GT utstyrt med 2,5 liters V6-er på 195 hestekrefter. I 1973 lanserte Ferrari Dino 308 GT4 med treliters V8 på 255 hestekrefter. Den er kanskje den mest sammenlignbare modellen med Urraco P250, da begge hadde motoren midtskips og to små bakseter. Lamborghini lanserte P300 utgaven i 1974, og som navnet indikerer hadde den da også fått treliters V8 og 250 hestekrefter.

DELE GLEDEN: Lamborghini Urraco har to bakseter, som gjør det mulig å dele gleden. Det er nok en fordel om de som inntar bakerste benk er av den yngre garden. Foto: Lamborghini

Fire doble forgassere

Lamborghini Urraco P250 var ifølge produsenten den første bilen som kom med både midtmontert V8 og uavhengig MacPherson fjæring foran og bak. Motoren var utformet slik at selve stempelet hadde forbrenningskammeret i en forsenkning på toppen. Dette gjorde det mulig å heve kompresjonen uten å heve kostnaden. En annen nyhet for Lamborghini, var bruken av fire doble Weber-forgassere. Målt opp mot dagens bilpark er ytelsene ikke akkurat voldsomme, men 2,5 literen skulle klare 0-100 km/t på 6,9 sekunder, og treliteren på 5,6. Topphastigheten lå på henholdsvis 240 og 260 km/t.

ELEGANT: Lamborghini Urraco er en svært elegant bil, og til forskjell fra dagens modeller er bakkeklaringen god nok til å kunne forsere grusveier uten å frykte grunnstøting. Foto: Lamborghini

Sjelden

Under Volkswagen-gruppen har Lamborghini vokst, og satt flere salgsrekorder i de senere år. Men på 70-tallet var en Lamborghini et sjeldent syn. Fabrikken oppgir at det totalt ble produsert 520 eksemplarer av P250, 66 av P200 og 190 stykker P300. Prisene på alt av klassikere fra de mest kjente merkene har skutt i været i de senere årene, og det skal nok godt gjøres å finne et rimelig eksemplar. 

Hvis en likevel lar seg friste, kan det være greit å ha i mente at eksotiske italienere med noen år på baken har rykte på seg for å være litt finfølende, og krever godt stell. Men for den som er på jakt etter en klassiker utenom det vanlige, byr Lamborghini Urraco på en stilren design, herlig lyd, og gleden av å kunne svare på spørsmålet om hva slags veteranbil man kjører med ett ord: «Lamborghini».

INGEN VINGER: Lamborghini Urraco stammer fra en tid før digre vinger hadde begynt å vokse ut av hekken på merkets modeller. Foto: Lamborghini

Motor
Nyheter