MINNES 1980-DEBUT: Nye TT RS 40 Jahre markerer at det er 40 år siden Audi lanserte sin første quattro-modell i Genève, Coupé (B2)- og Audi 80-baserte «Ur-quattro».  Foto: Audi

Slik feirer Audi 40 år med quattro

Audi feirer 40 år med quattro. Resultatet er en ny og barsk TT RS.

Spesialutgaven som er skapt for det tyske markedet, skal kun produseres i 40 eksemplarer, og er muntert priset til 114.040 euro. Det er snaue 1.240.000 kroner, før avgifter er tatt med. Nye TT RS 40 Jahre quattro har permanent firehjulstrekk, mens en 2,5-liters TFSI-motor fra Audi Sport leverer 400 HK og 480 Nm. Toppfarten er 280 km/t og 0 til 100 km/t tar 3,7 sekunder.

Hyllest til Walter

Eksteriørets 80-tallsfarger er et vink til Audi Sport quattro S1, som Walter Röhrl vant bakkeløpet Pikes Peak i USA med i 1987. En ny aeropakke er blitt til ved hjelp av testing i vindtunnel, som i toppfart bidrar til kun ni kilo lift på fremre aksel og fem kilo marktrykk på hekken. Visstnok ideell balanse for den lille toseteren.

IKKE BAKSETER: I stedet får du en bred og sterkt avstivende tverrbjelke i karbon. Foto: Audi

Vraker baksetene

De små baksetene som vanligvis er å finne i TT er nemlig kastet ut, til fordel for en avstivende og bred bjelke i karbonfiber på tvers av kupeen. Det reduserer vekten med rundt 16 kilo. Audi-ringene er lakkert i høyglans sort, mens det er hvite 20-tommers alu-felger, ventilerte bremseskiver og røde bremsekalippere. 

UNIKE NUMRE: Hver bil har et unikt nummer på girspaken. Foto: Audi

Innvendig er bilen kledd i sort Alcantara og sort skinn, mens rødt og hvitt også preger mange av detaljene. S tronic-girspaken er unik i hver bil, nummerert med hvilket tall i rekken av de 40 bilene du befinner deg i.

SAMLEOBJEKT: Med bare 40 eksemplarer går det neppe lang tid før samtlige er solgt. Foto: Audi

Motor
Nyheter