NY ELBIL FRA BMW: Nye BMW iX får kraftige motorer og rekkevidde på over 600 kilometer. Den kommer til Norge neste år. Foto: BMW

Dette er BMWs splitter nye elbil

Den blir sprek og får solid rekkevidde, men er den stor nok for norske familier med høye krav til luksus? Dette er nye BMW iX.

Med over 500 hestekrefter skal BMWs nye elbil bykse til 100 kilometer i timen på under 5 sekunder. Høyspentbatteriet har en bruttokapasitet på mer enn 100 kWh, noe som gir BMWs nye elbil en rekkevidde på over 600 km, lover tyskerne. 

Bilen som på konseptstadiet het BMW iNEXT skal hete iX, og er ifølge pressemeldingen lang og bred som en X5, høy som en X6 og med hjul som en X7. Her vil elbilglupske nordmenn også få firehjulsdrift, siden bilen har to elektriske motorer. 

Ikke større enn Audi e-tron

Bagasjerommet skal ifølge BMW sluke 500 liter, noe som kanskje er litt skuffende tatt i betraktning at en ladbar BMW X5 har identisk volum. Det samme har også Mercedes-Benz' elektriske SUV, EQC. Til sammenligning har den ladbare hybriden Mercedes-Benz GLE 350 hele 630 liters bagasjerom. 

Den svært populære elbilen Audi e-tron knuser også BMW iX. Audi e-Tron har et bagasjeromsvolum på hele 660 liter mot BMW-ens 500.

AVANSERT: Grillen foran er ikke lenger en grill, men et digitalt panel der alle kamera, radarer og sensorer bor. Foto: BMW

– BMW iX er vår neste store milepæl og overtar på mange måter stafettpinnen etter BMW i3. Der BMW i3 banet vei for bærekraftig elektrisk mobilitet i 2013, tar BMW iX denne arven videre med nye dimensjoner, skriver Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Selv om BMW iX kanskje ikke blir diger nok for dem med voldsomt plassbehov, vil den i det minste være mulig å få med både tilhengerfeste og takstativ, opplyser BMW.

Blir ikke billig

Hva BMW iX skal koste vil ikke Tegneby gå inn på, men det spekuleres fra andre hold at nye BMW iX slett ikke blir noen folkebil. 

I et intervju med Finansavisen, som blir publisert i Finansavisen Motor ved en senere anledning, kommenterer BMWs styreleder Oliver Zipse prisområdet på selskapets elektriske flaggskip. Det kommer frem at iX skal være konkurransedyktig med Audi e-tron.

Audis toppmodell, som også har over 500 hestekrefter slik BMWs toppmodell har, koster fra 842.000 kroner. Den elektriske rekkevidden er riktignok dårligere enn det BMW forespeiler, men ellers har bilene en del likt ved seg med tanke på batterikapasitet og akselerasjon.

Det må imidlertid tas med at selv om Audi e-tron S starter på rundt 840.000, så koster importørens demonstrasjonsbil, som Finansavisen Motor nylig hadde inne, hele 1,1 millioner kroner når utstyret er lagt på. 

Derfor blir det spennende å se om nye BMW iX får en startpris tilsvarende en Audi e-tron S, eller om den havner nærmere konkurrenten EQC fra Mercedes-Benz. Denne koster fra 636.000 kroner, men til sammenligning er batteriet i BMW iX over 20 prosent større og motoreffekten høyere. 

BLIR KOSTBAR: Det er ingen grunn til å tro at nye BMW iX blir en rimelig bil. (1 / 3)

Produksjonen starter i Dingolfing i Tyskland til sommeren 2021. De første bilene kommer til Norge til høsten, med lansering i november 2021.

Lader ganske raskt

For å lade opp til nye fremstøt i trafikken vil det være mulig å benytte opp til 200 kW effekt. Koblet på en hurtiglader vil det ifølge produsenten være mulig å øke kapasiteten fra 10 til 80 prosent på 40 minutter, mens 10 minutter skal kunne gi 120 kilometer rekkevidde. For den som monterer boks i garasjen vil det ta 11 timer å fullade batteriet fra tomt med 11 kW spenning.

Grillen er ikke lenger en grill, men et digitalt panel der alle kamera, radarer og sensorer bor. Påfylling av spylevæske skal foregå via BMW-logoen på panseret, som det visstnok ikke skal være behov for å åpne i det hele tatt. Bilen skal være klargjort for kommunikasjon via 5G nettet, noe som skal gjøre førerassistentsystemer og automatisk parkering mer smidig.Miljøet har også fått et punkt på sjekklisten, med skinninteriører garvet ved hjelp av ekstrakter fra olivenblad, og resirkulert plast i tepper og dørsider. Taket er av glass, visstnok det største de noen gang har montert, og dempes automatisk ved behov. 

LADER HURTIG: BMW iX kan hurtiglade med opp mot 200 kW. Dermed kan batteriet lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter, mens en økt på 10 minutter gir 120 km rekkevidde, ifølge BMW. Foto: BMW

For de som synes det blir litt vel stille å kjøre elektrisk, har BMW iX et Bowers & Wilkins stereoanlegg med 30 høyttalere, hvorav åtte sitter i nakkestøttene. De nevner også magnetisk kontrollerte vibrasjoner i forsetene som skal få det til å riste litt ekstra når Jimi Hendrix vrenger på stålet.

Motor
Nyheter