TIDENES KRAFTIGSTE: Nye VW Golf R med 320 hestekrefter blir den råeste produksjonsmodellen av en Golf noensinne. Foto: VW

Dette er tidenes kraftigste VW Golf

Av VWs produksjonsmodeller har det aldri vært en mer kraftig Golf enn den som nå lanseres. Dette er VW Golf R.

Mange er entusiastiske til elbilen VW ID.3, som det allerede nå ruller flere tusen av i Norge. Det er imidlertid en litt annen entusiasme rundt VWs R-biler. Dette handler om lyd, akselerasjon og veigrep.

Ny modell

Nå lanseres VW Golf R i 5. generasjon, og dette er ifølge tyskerne den kraftigste Golf-modellen noen sinne, når produksjonsmodellene betraktes. Fra den 2,0 liter store turboladede bensinfireren hamres det ut 320 hestekrefter og 420 Nm. 0 til 100 skal gå unna på 4,7 sekunder, og med «R-Performance»-pakken er toppfarten på heftige 270 km/t. Pakken inkluderer blant annet større takspoiler og kledelige 19-tommers hjul. 

Girkassen er en syvtrinns dobbeltclutchkasse og kraften fordeles til alle fire hjul, slik eksisterende Golf R-eiere er vant med.

TØFF I TRYNET: Nye Golf R har blant annet fått et nytt firehjulsdriftsystem som forhåpentligvis sender kraften dit du ønsker. Foto: VW

Nytt firehjulsdriftsystem – og drift mode

Firehjulsdriftsystemet i Golf R er nyutviklet, med en situasjonstilpasset fordeling av dreiemomentet mellom bakhjulene. 4 Motion med «R-Performance Torque Vectoring», som systemet kalles, gjør at bakhjulene fordeler kreftene ikke bare mellom for- og bakaksel, men også mellom bakhjulene. Opptil 100 prosent av dreiemomentet som går bakover kan sendes til ett enkelt hjul, og det kan gi ganske ekstreme kjøreegenskaper. 

Det adaptive understellet og den elektroniske differensialbremsen styres av det VW kaller «Vehicle Dynamic Manager», som syr de forskjellige systemene sammen. For sjåføren betyr det et utvalg forskjellige kjøreprogrammer, noe som er helt vanlig på biler som dette. 

STRAMMET OPP: Innvendig er det de vanlgie Golf-kvalitetene som gjelder, men VW Golf R har mer sportslige detaljer. Foto: VW

Ifølge VW er den nye Golf R fintunet på Nürburgring, og med «R-Performance»-pakken får bilen en egen kjøreprofil, «Special», hvor kjøresystemene faktisk er tilpasset den legendariske banen i Tyskland. Innstillingene av støtdemperne er for eksempel noe mykere enn i profilen «Race», som er tilpasset moderne racerbaner. Dette for at veigrepet skal være så godt som mulig på denne sære og krevende banen.

Du får også «Drift mode», som gjør at bilen kan sladdes både på sommer og vinterføre, noe mange bilentusiaster nok vil like.

Konkurrenter

Den nye Golf R er klar for bestilling i Norge fra årsskiftet og vil konkurrere med biler som BMW M135i xDrive, hvor prisen ligger på 609.900 kroner. Golf R vil også konkurrere med Ford Focus ST, som ligger på 588.000 kroner og Mercedes-AMG A35 4Matic som koster fra 632.000 kroner. 

Prisen på VW Golf R er ikke klar ennå, men det er grunn til å tro at den vil starte på rundt 600.000 kroner, slik konkurrentene gjør.

Motor
Nyheter