+ mer
MAKS-MINI: Minimalisme, proklamerer Rolls-Royce. Nye Ghost er litt bredere, litt lengre og har 571 HK – én hestekraft mer enn forrige Ghost. Selv om vi knapt hører motoren, liker nykommeren at vi gir gass.  Foto: Enes Kucevic

Eksklusivt: Ny Rolls-Royce byr på rå luksus

MÜNCHEN, TYSKLAND: I et forsøk på å se mindre overdådig ut, vil noen si at nye Rolls-Royce Ghost har mistet særpreg. Men har de rett?

Hvordan perfeksjonere perfeksjonisme? Det var utgangspunktet til Rolls-Royce da de skulle lage en helt ny Ghost, og ikke bare pynte på den gamle. Luksusbilene fra Goodwood holder ut lenger enn bilmodeller flest. Phantom VII holdt stand i 14 år, før Phantom VIII ble lansert i 2017. Det er en livssyklus omtrent bare Morgan og Lotus kan toppe, uten sammenligning for øvrig. Ghost som har vært merkets bestselger, ble vist i 2009 og satt i produksjon i 2010.

Vi kjørte første generasjon av Ghost på alt fra smale landsbyveier til to- og trefelts motorvei i West Sussex i Sør-England. Denne gang kjører vi nye Ghost i Tyskland, der kjørekulturen er enda bedre enn i Storbritannia, og vi får virkelig kjenne på stabiliteten i høy fart på Autobahn. Men det blir fort klart at denne bilen byr på rå luksus.

Speilsus i 180 km/t

I fri flyt der andre trafikanter vet å slippe oss frem, er nye Ghost en drøm å kjøre. Head-up-displayet på 7 x 3 tommer, viser fartsgrensen til venstre, mens fartstallene i midten svitsjer fra hvitt til rødt om du bryter fartsgrensen. Ytterst til høyre får vi beskjed om neste avkjøring.

Nye Ghost er passe rask på avtrekkeren. Null til 100 km/t tar 4,8 sekunder. Samtidig føles luksusbilen eksepsjonelt lettkjørt og trygg, takket være firehjulstrekk og styring på alle fire hjul. Under 70 km/t svinger hjulene opptil fem grader motsatt av hverandre, for bedre manøvrering. Svingradiusen er nå på 13,0 meter, tidligere var den 13,4 meter. Over 70 km/t svinger hjulene i samme retning. Det gjør forbikjøringer enklere, og bilen føles fenomenalt stabil. 130 km/t føles mer som 80 km/t i en vanlig bil. Vindsus er det lite av, men ved 180 km/t merker vi vindsus fra sidespeilene. Lyden avtar noe når vi nærmer oss 240 km/t, der det oppstår en slags finjustert balanse mellom enden av taket og speilhusene. Nye Ghost er en global bil, og dimensjonene på speil og resten av karosseriet er like uansett hvor i verden du befinner deg. Sidespeilene er store, fordi amerikanske myndigheter krever at de er en viss prosent av bilens masse. Det får gå. Hjemme i Norge bør vindus uansett aldri bli et problem.

Ett kjøremodus

Trafikken på Autobahn lar oss ikke teste toppfarten som er elektronisk begrenset til 250 km/t, men stort mer enn 240 trenger man ikke. Bentley derimot lar det stå til. Flying Spur V8 med 550 HK holder koken til 318 km/t, mens deres W12-utgave byr på 635 HK og 333 km/t.

NESTEN S-KLASSE: Ikke av nyere dato, men tenk fem år tilbake og du skjønner nok poenget. Særpreg er vanskeligere å finne opp på ny, enn å ivareta. Men hekken på forrige Ghost minnet litt om Rover 75. Foto: Enes Kucevic

Flying Spur, uansett versjon, har fire kjøremodi; «Comfort», «Sport», «Bentley» og «Custom», der man kan legge inn egne preferanser. Rolls-Royce bryr seg fint lite. I nye Ghost er det ett kjøremodus fremover – «Drive». Du trenger ikke å gå inn på infoskjermen, bla deg gjennom ørten innstillinger, finne riktig undermeny, vri på brytere eller flikke en bråte knapper. Girspaken ved rattet skyves opp til «D», som på biler flest i USA, og lar deg enkelt flyte av gårde. Eller sveve. Den kjente «Magic Carpet Ride» som er standard på de øvrige modellene i porteføljen, er intakt også her. Rolls-Royce nøyer seg ikke med ett par dempere foran, denne gang er det to par. «Planar System» som effektivt er en ekstra demper oppå frontdemperne, kremer ut ujevnheter i asfalten du knapt ante eksisterte. Det funker, bevares, men vi kan ikke med hånden på hjertet si at vi føler den store forskjellen fra forrige Ghost.

50/50 vektfordeling

Stadig flere av kundene til Rolls-Royce liker å ratte bilene selv. Ghost har alltid vært tiltenkt denne målgruppen, og for å blidgjøre de mer entusiastiske eierne er twin-turbo V12-motoren med et slagvolum på 6,75 liter, plassert rett bak frontakselen. Det gir en 50/50 vektfordeling foran og bak. Samtidig er Ghost II blitt hakket lengre, 89 millimeter lengre for å være eksakt. Bilens lengde er nå 5.546 millimeter, mens bredden har økt 30 millimeter til 1.978 millimeter.

Effekten er 571 hestekrefter ved 5.000 omdreininger, samt 850 Nm fra 1.600 til 4.250 omdreininger.

SKAPT FOR LANGTUR: Nye Rolls-Royce Ghost er som skapt for de lange turene. Med bensinmotor og stor tank blir «ladetiden» ved påfylling minimal. Rekkevidden er det kun fantasien som begrenser. Foto: Enes Kucevic

Nye Ghost har både chassis og karosseri av aluminium. I et forsøk på å matche elegansen til karosserikunsten fra gamle Silver Dawn og Silver Cloud, er karosseriet fra A-stolpen og bakover, inklusive taket og hekken, lagd av én gedigen aluminiumsplate. Slik elimineres skjemmende panelskjøter. Hvorvidt det er elegant får andre bestemme. I våre øyne ser det gjennomført lekkert ut, til tross for at hekken minner om en eldre Mercedes-Benz S-Klasse. De nye frontlyktene og den sammenklemte grillen gir stadig assosiasjoner til Skoda Superb. Rolls-Royce liker neppe sammenligningen, men i streben etter å fremstå mindre overdådig, mer beskjeden og minimalistisk, har nye Ghost mistet litt av særpreget forrige utgave hadde.

Ghost er ingen SUV, men bilen kan heves en smule. Mest fordi mange garasjer i USA har aggressiv vinkel inn, kan bilen heves 40 millimeter. Det er ingen tidsbegrensning på hvor lenge du kan kjøre i «høy» innstilling, men ved 30 km/t justeres den tilbake til normal høyde. Når du kjører over 140 km/t justeres kjørehøyden automatisk, og bilen senkes 10 millimeter.

«Mindre og mer»

Taktskiftet må tilskrives Rolls-Royce-kundene. Administrerende direktør Torsten Müller-Ötvös og resten av gjengen i Goodwood, spurte kundene hva de ville ha i Ghost II. Svaret var enkelt, de ville ha en bil som var «enklere og mer moderat, samtidig skulle den ha mer av alt». En bortimot umulig oppgave, men en som Rolls-Royce har løst på imponerende taktfullt vis.

Innvendig illustreres jakten på perfeksjonisme i sømmene. Kontrastsømmene er snorrette og tilsynelatende enkle. Men det er vanskeligere enn du tror å få til et slikt resultat. Det er kun én kontrastsøm på tvers av dashbordet, sydd for hånd med ett og ett sting. Sømmen må være 100 prosent korrekt for å unngå at uttrykket tryner på oppløpssiden. Vår venn i ledelsen, kommunikasjonsdirektør Richard Carter klarer ikke å dy seg, og oppsummerer det slik:

ETT PANEL: Fra A-stolpen og bakover til hekken er det brukt kun ett karosseripanel, som sveises fast samtidig på alle fire hjørner. Foto: Enes Kucevic

– Hvert sting i sømmen som strekker seg 1,5 meter over dashbordet, må være perfekt. De som ikke er flinke til å sy, benytter «quilting» (vattering, red. anm.) for å skjule ufullkommenheter.

Bentley nevnes ikke ved navn, men det er vanskelig å ikke trekke på smilebåndet. Bilprodusenten i Crewe lager knapt biler som ikke er lesset fulle med diamant-vattert skinn. Signaturmønsteret vi alltid har forbundet med luksus, virker straks en tanke billig. Sett sånn. De fleste vil kanskje riste på hodet og tenke at det får da være måte på. Men med ett enkelt grep har Rolls-Royce og deres nye minimalisme, hevet salmakerne i Goodwood et hestehode over Bentley, Maybach, Lamborghini og Aston Martin. Nå som sistnevnte har en ekte SUV i stallen, i form av høyst luksuriøse DBX, er det viktig å vise hvem som lager den dyreste og mest arbeidskrevende luksusen. Vi er ikke solgt, men argumentet til Rolls-Royce fascinerer.

Ikke manuell giring

Minimalisme á la Rolls-Royce betyr en egen tilnærming, som stolt trosser trender og etablerte selvfølgeligheter. Klimaanlegget har fire soner, men temperaturen justeres på gamlemåten ved å skyve todelte brytere til høyre eller venstre, der fargene blått og rødt indikerer kulde og varme. Her er det ikke små LCD- eller LED-skjermer som viser nøyaktig temperatur, i hele og halve grader. Det er heller ikke lagt opp til noen form for manuell giring. I stedet er det «Satellite Aided Transmission» som benytter GPS-data til å forberede den automatiske åttetrinnsgirkassen på kommende svinger og endringer i terrenget. «Flagbearer»-systemet kommuniserer med demperne og sørger for perfekt dempernivå til enhver tid opp til 100 km/t.

Det er faktisk mer teknologi i nye Ghost enn i noen annen modell Rolls-Royce har bygd. Øvrige modeller har ikke kjørefeltassistent, fordi det ifølge Rolls-Royce kun er pålitelig såfremt underlaget er tydelig merket og ikke er tildekket med snø eller sand. Nye Ghost har det fordi kundene vil ha det. Andre hjelpemidler skal passe på at du ikke døser av bak rattet, hjelpe deg å parkere og hindre at du kolliderer med andre biler eller uventet forlater kjørefeltet ditt. En kombinasjon av LED- og laserlys i front sørger for opptil 600 meter sikt, mens flere grader av nattsyn hjelper deg å se ville dyr og muligens også bedrukne fotgjengere i mørket.

LÅVEFEST: Ingen Rolls-Royce med bakseter er komplett uten låvedører. Nå fungerer det indre dørhåndtaket bak også som en bryter, slik at bakdøren kan åpnes og lukkes elektrisk. Foto: Martin Tystad

Ingen hybrid

«Spirit of Ecstasy»-maskoten som på øvrige modeller er integrert i radiatoren, stiger for første gang opp gjennom panseret. Første tanke er at det er for å spare penger. Ved nærmere øyesyn ser vi at det skaper liv og røre, selv når bilen står stille. En østerriksk kollega sier det kanskje best.

– Look, it's the Silver Surfer!

Utformingen av panseret rundt det avrundede firkantede hullet, minner faktisk om kjølvannet til en båt eller en surfer. Genistrek de lux, tenker vi i etterkant. Rolls-Royce har de siste årene invitert kunstnere til å sette sitt preg i dashbordet på Phantom, vakuumstøpt inn i «The Gallery» på passasjersiden. Nå har de tatt kunstnergrep selv og omgjort panseret til et lerret.

V12 gir assosiasjoner, men noen grom motorlyd er det ikke. Med mindre du måker høyre pedal i gulvet, skal det godt gjøres å høre bensinmotoren. I grunn er nye Ghost så stille at det minner litt om å kjøre en elbil. Knapt noe annet bilmerke egner seg bedre for elektrifisering, men Rolls-Royce går ikke stykkevis og delt dithen. I motsetning til Bentley har ikke Rolls-Royce en ladbar hybrid i porteføljen, eller planer om en hybrid av noe slag. I løpet av de neste ti årene, og trolig innen fem, lanserer Rolls-Royce sin første elbil for salg. Den skal baseres på en av dagens eksisterende modeller. Hvilken det er, vil de ikke røpe, men det er nærliggende å tro at det blir Phantom og/eller Ghost. Rolls-Royce lover at elbilens utseende blir annerledes.

ELEGANT: Dashbordet er nytt, æresord. Instrumentene er digitale, gjemt bak glass og innrammet i fysisk krom. <strong>Foto: Martin Tystad</strong> (1 / 6)

Mer enn du tør tenke

Prisen på nye Ghost er langt høyere enn for andre luksuriøse sedaner. Det vil alltid være sånn. Kan man få bedre valuta for pengene andre steder? Ja. Spiller det noen rolle? Nei. Det Rolls-Royce mangler av hestekrefter og sportslighet, veies opp av utsøkt raffinement, luksus, de beste materialer og håndverk, samt viten om at du kjører en av de dyreste bilene på markedet.

Rolls-Royce Ghost

Motor: 6,75-liters twin-turbo V12

HK/kW/Nm: 571/420/850

0-100 km/t: 4,8 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 2.490 kg

L/B/H: 555/215/157 cm

Forbruk: 1,5 l/mil

CO2-utslipp: 343 g/km

Bagasjerom: 507 liter

Priser:

Eksportpris fra ca. 2.690.600 kroner

Med avgifter fra ca. 4.296.500 kroner

Testbilen med avgifter: ca. 5.675.000 kroner

 

  • Pluss

Lettkjørt luksus til fire eller fem

Firehjulstrekk og firehjulsstyring

Klasse og status av en annen verden

  • Minus

Har mistet litt av særpreget

Automatgiret kan ikke overstyres

Prisen får Bentley til å virke rimelig

 

  • Design 

Minner litt om en eldre S-Klasse bak. Uvisst om familie, venner og kjente vil forstå Rolls-Royce-minimalismen.

  • Førermiljø 

Eksemplariske seter, god sikt ut, stor HUD, lettleste instrumenter og et intuitivt BMW-beslektet menysystem.

  • Kjøreegenskaper 

Det enkle valget. Skapt for å kjøre kort og langt i den ypperste komfort. Fremragende stabil i høye hastigheter.

  • Ytelser 

Mange biler med mindre luksus har mer krefter, men det er nok til formålet. Forbikjøringer er barnemat.

  • Plass 

507 liter i bagasjerommet. Godt med beinplass selv for langbeinte nordmenn. Butleren kan hente skiene.

  • Mye for pengene 

Ja og nei. Godt utstyrt bikker prisen fort fem millioner kroner. På den annen side får du en hi-tech Rolls-Royce.

  • Konklusjon: 9/10

Utstyr som er standard i en S-klasse betaler du dyrt for i en Ghost, men har du råd er det absolutt verdt det.

Eksportprisene starter på 250.000 euro, vel 2.690.600 kroner. Testbilen koster 352.900 euro, som tilsvarer rundt 3.793.500 kroner. Altså før avgifter er inkludert. Ifølge Skatteetatens tollkalkulator gir det en startpris på 4.296.500 kroner. Testbilen som har 29 tillegg fra ekstrautstyrsmenyen, inklusive massasjefunksjon i setene, lammeullstepper, kjøleskap, fjernsyn på seteryggene, stjernehimmel med stjerneskuddfunksjon, samt opplyst grill i front, koster vel 5.675.000 kroner. Vi nevner bare noen av tilleggene. 

De fleste vil nok ikke være like rause og havne på en pris rundt fem millioner kroner. Dette er en demobil til bruk for å imponere biljournalister og våre lesere. Derfor er bilen nedlesset med dill. For kundene er det måte på hvor mange steder de trenger å måtte se RR-emblemet, og navnet på bilen de kjører.

Alternativt…

Til sammenligning starter Flying Spur V8 på 3.309.000 kroner, mens W12-utgaven starter på 3.750.000 kroner. Bentley Oslo påpeker at engangsavgiften er estimert for 2021, ettersom statsbudsjettet ikke er vedtatt. Snittkunden bruker ytterligere 600.000 kroner på ekstrautstyr. Mercedes-Maybach har lansert en ny S-Klasse, men prisene er ifølge importøren ikke spikret.

IKKE TUT: På smale landeveier er det like greit å la nye Ghost kjøre først. Foto: Enes Kucevic

Motor
Nyheter