STOLT SJEF: Tadge Jeuchter kunne stolt lansere den åttende generasjon Corvette, den første med midtmotorlayout i februar i år. Foto: GM

Sjefsingeniør om Corvette-utviklingen: – Drømmen falt i grus

Endelig kunne GM si «The all new Corvette» etter at C8 fikk midtmotor. Sjefsingeniøren Tadge Juechter (63) har bidratt på de fem seneste generasjonene, hvor det ikke alltid har gått like bra.

VETERANEN: Tadge Juechter har jobbet med fem generasjoner Corvette i løpet av sin foreløpig 42 år lange karriere i GM. Foto: Ivar Engerud

– Entusiastene vil elske vårt fokus på detaljer og ytelser tvers gjennom hele bilen, sa sjefingeniør Tadge Juechter under lanseringen av åttende generasjon Corvette, den første med midtmotorlayout.

Hadde det vært opp til ham hadde den kommet langt tidligere, for han har gått med en midtmotor-Corvette i magen i mange år.

42 års karriere

Juechter vet hva han snakker om, for han startet å jobbe for GM og Corvette allerede i 1978 da man jobbet med generasjon C4. Raskt ble Juechter en sentral medarbeider med gode ideer og løsninger i utviklingsarbeidet som høyrehånden til datidens sjefingeniør på generasjon C5 og C6.

– Håpet var at en ny generasjon Corvette skulle være glansnummeret til GMs 100-årsjubileum i 2008, men den drømmen falt i grus.
Tadge Juechter, GM

Og til introduksjonen av C7 i 2014 hadde han selv for lengst blitt sjefingeniør på produktet, men det fulgte fortsatt i hjulsporene til de forrige utgavene og hadde deres DNA. De økonomiske problemene i GM som endte med konkurs 1. juni 2009 hadde strupet ressursene til noen virkelig nyutvikling av Corvette.

Racingentusiast

Det neste tiåret handlet det handlet mest om å gjøre de designmessige og tekniske oppgraderingene, samt diverse slankeoperasjoner som var nødvendig for å gi kundene stadig mer «Bang for the Buck».

POWERSLIDING: Tadge Juechter hadde ingen problemer med å gjennomføre noen herlige powerslides da vi møttes på Paul Richard i 2008. F Foto: Ivar Engerud

Vi møtte Juechter første gang på testkjøring med Corvette på Paul Richard-banen i Frankrike i februar 2008. For en som ikke hadde for mye erfaring med superbiler var det en mektig opplevelse å teste en Corvette Z06 med over 500 hestekrefter i sikre omgivelser.

Det var heller ikke feil å få være «kartleser» for Le Mans-fører Oliver Gavin og se Tadge Juechter dra noen fantastiske powerslides gjennom kurvene på det enorme baneanlegget.

Radikalt midtmotorkonsept

Etter vårt første møte på Paul Richard har vi møttes noen ganger på Goodwood Festival of Speed, og i ettertid har han fortalt at de vinteren 2008 akkurat hadde lagt på is et prosjekt med å designe om den nye generasjon Corvette til en midtmotormodell.

– Håpet var at en ny generasjon Corvette skulle være glansnummeret til GMs 100-årsjubileum i 2008, men den drømmen falt i grus. Vi greide ikke å møte de designmessige og tekniske kravene vi hadde satt internt som skulle gjøre den til en reell Porsche 911-utfordrer. For det var ambisjonen vår også den gang, men vi måtte dra i nødbremsen.

INSPIRASJONEN: Helt siden han begynte i GM har Tadge Juechter vært fascinert av midtmotorkonseptet Aerovette fra 1973. Foto: Ivar Engerud

– Faren min var jagerpilot og Porsche-entusiast. Jeg skal love at de bilene han hadde ble kjørt hardt. Helt siden jeg begynte i GM var jeg betatt av det midtmotoriserte Aerovette-konseptet fra 1973. Et fantastisk avansert konsept som aldri ble tatt videre mot produksjon.

– I 2008 hverken turte vi, eller hadde råd til, å gjøre så radikale endringer på ikonet, men drømmen var hele veien å gå for midtmotor, forklarer Juechter.

12 år senere fikk Juechter og avtroppende designoverhode Ed Welburn oppfylt drømmen om en Corvette med langt mer moderne layout.

– Allerede ved lanseringen av C7 i 2014 var vi kommet langt på utviklingen av C8 som midtmotorbil, så det var litt vanskelig å snakke entusiastisk om C7-layouten som optimal og «glemme» denne. En av de store utfordringene var å få til en kabrioletløsning hvor taket får plass bak hvor motoren også er. Det tok mye tid og grubling før vi knakk koden der, forklarer Juechter.

KRAFTSATSING: Corvette-utviklingen har hele tiden de seneste par tiårene også lent seg på erfaringene fra sportsvognracing, som på Le Mans. Foto: Ivar Engerud

Nødt til å lykkes

For er det noe GM ikke har råd til med den nye Corvette så er det å bomme. Først og fremst hjemme i USA, men man har også ambisjoner om å bli en viktigere spiller også på det europeiske markedet og i resten av verden. Motoriseringen var helt i tråd med hva alle entusiaster ønsker, en oppgradert versjon av GMs 6,2-liters LT2 V8. Nå med ytelse på 495 hestekrefter.

– Corvette er et av de mest legendariske navnen i bilhistorien. Vi visste at vi ikke kunne bruke navnet med mindre den nye modellen virkelig kunne leve opp til arven. Resultatet er en ny Corvette Stingray som bryter med tradisjonen, samtidig som den umiddelbart gjenkjennes som en Corvette over hele verden, sier Juechter.

Salget av Corvette i USA har seilt på en nedadgående trend de seneste årene, og havnet langt under hva man trenger for å oppnå lønnsomhet på modellen, så forventningene er at trenden vil snu fra neste år. Det er en nødvendighet om det amerikanske sportsbilikonet skal overleve også 2020-tallet.

Hyllet

Det ledende amerikanske magasinet Motor Trend plasserte sympatiske Juechter på fjerdeplass på sin «Power list» for 2020, foran sine overordnede: GM-president Mark Reuss og styreformann Mary Barra.

«Juechter var mannen som skviste de siste kraftdråpene ut av C7 Corvette for så å skape et helt nytt beist: den etterlengtede C8 med midtmotor som forbedrer både ytelse og kjøreegenskaper. Til tross for teknologiløfte har han skapt en tilgjengelig superbil: 0 til 100 km/t på rett under tre sekunder – alt for mindre enn 60.000 dollar.»

Corvette tilbyr mer «Bang for the Buck» enn de fleste andre biler. Ikke rart Juechter blir kalt «Den moderne tids Zora Arkus Duntov». Corvette-entusistene vil skjønne metaforen.

Motor
Nyheter