+ mer
KUPP: Gutta i Mil etter Mil snakker blant annet om Porsche 911 996.  Foto: Porsche

– Du kan importere ganske mye snadder avgiftsfritt

I den nyeste episoden av Finansavisens Mil etter Mil - en podcast om bil, er det bruktbilimport som er tema.

2020 ble et sterkt år for nybilsalget med tanke på alle fjorårets hendelser og begrensninger. Det totale nybilsalget sank med 0,7 prosent i forhold til 2019 og det ble solgt 141.412 helt nye personbiler i fjor. Det ble uansett en pangavslutning på 2020 med rekordsalg i en enkelt måned i desember, der 20.574 nye biler rullet ut på veiene. 

Men din nye, eller brukte bil, trenger ikke nødvendigvis å komme fra en norsk forhandler eller bruktbilselger. Det er også mulig å bruktimportere biler, som også var særdeles populært i desember. Totalt importerte vi 861 bruktbiler fra utlandet forrige måned, en økning på 26,4 prosent fra samme periode i 2019. For fjoråret sett under ett sank bruktbilimporten med 20,2 prosent fra 2019 til 12.348 biler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). 

Nå er det nytt år og nye muligheter og i denne episoden av Finansavisens Mil etter Mil - en podcast om bil diskuteres 20-årsregelen for import, og hvilke moderne klassikere du bør hente fra utlandet i år.

Hør ukas episode av Mil etter mil - en podcast om bil her:

Det har blitt billigere å bruktimportere biler fra utlandet etter at Granavolden-plattformen ble vedtatt i 2019. Den største endringen var at bruksfradraget ble kortet ned, så det ble langt gunstigere å importere biler som var eldre enn 20 år, istedenfor mer enn 30 år. 

– Bakgrunnen for at dette er langt mer interessant nå enn for to år siden er at vi nå bryter 2000-grensen. Det kom vesentlig flere moderne og mer påkostede biler utover på 2000-tallet, sier bilekspert og podcastprogramleder Marius Mørch Larsen.

– Det blir spennende å se hva man kan ta inn de neste årene midt oppe i elbilrevolusjonen. Du kan importere ganske mye snadder avgiftsfritt, legger Mørch Larsen til. 

Medprogramleder og Finansavisen Motor-journalist Håkon Sæbø trekker umiddelbart frem en klassiker: Porsche 911. 

– Det ble importert 161 911er fra tiltaket i 2019 trådte i kraft til i dag, til tross for at importen falt i fjor, sier Sæbø. 

911 er en av modellene som diskuteres i denne ukens Mil etter Mil-podcast, i tillegg til Mercedes S-klasse, ulike Ferrarier og mange, mange flere. 

Hør forrige ukes episode - bilene du faktisk kan tjene penger på her:

Motor
Nyheter