2020 ble et elendig år for nybilsalget i Europa

Det europeiske nybilsalget raste 24,5 prosent i 2020 etter salgsnedgang i 11 av 12 måneder.

NED: 2020 ble et elendig år for nybilsalget. Volkswagen troner fortsatt øverst som Europas mest solgte merke.  Foto: Bloomberg
Nyheter

Det totale salget av nye personbiler i Europa sank med 24,5 prosent i 2020, til 10,8 millioner nye biler. Avslutningen på fjoråret ble også dårlig med en nedgang i salget på 3,7 prosent, til 1,21 millioner biler, ifølge ferske tall fra European Automobile Manufacturers Association (ACEA) tirsdag. 

I de fire største europeiske bilmarkedene var utviklingen vidt forskjellig i desember. I Italia og Frankrike raste salget med henholdsvis 14,9 og 11,8 prosent. Tysklands tall var langt hyggeligere lesning og nybilsalget økte med 9,9 prosent. I Spania var det flat utvikling.

2020 ble dermed året da salget av nye biler falt mest i EU siden ACEA begynte sine målinger i 1991. Alle de 27 EU-landene så et tosifret prosentvis fall i nybilsalget og av de fire største markedene ble Spania hardest rammet, med en salgsnedgang på 32,3 prosent i 2020. I Italia ble nybilsalget redusert med 27,9 prosent, i Frankrike falt det 25,5 prosent, mens Tyskland klarte seg best av de store med et fall på «kun» 19,1 prosent. 

SALG: ACEAs oversikt over nybilsalget i EU for 2020 hvor de 27 medlemslandene er inkludert i statistikken. Foto: ACEA

I Europa sett under ett, som også inkluderer Island, Norge, Sveits og Storbritannia (ikke med fra 2021-målingene), var det Volkswagen-gruppen som solgte flest nye biler med 3,0 millioner enheter. Det er 21,7 prosent færre nye biler enn i 2019. PSA Group kapret andreplassen med 1,72 millioner biler, ned 30,3 prosent, mens Renault Group tar den siste pallplassen med 1,23 millioner biler, ned 25,7 prosent fra 2019. 

motor
finansavisen motor
acea
Motor
Nyheter
Børs
Nyheter