<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
IDENTISK: Med unntak av muligheten for noen nye farger, ser innstegsmodellen av Porsche Taycan med bakhjulsdrift lik ut som sine søstermodeller. Foto: Porsche

Porsche lanserer «billig» elbil

Porsche bekrefter nå at de lanserer sin elbil Taycan med tohjulsdrift og redusert pris.

Publisert 20. jan. 2021 kl. 12.51
Oppdatert 20. jan. 2021 klokken 15.19
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 231 ord

Porsche Taycan har vært en suksess i Norge, med over 1.250 registrerte biler siden lanseringen i fjor. Dette er biler med firehjulsdrift og priser på mellom 1 og 1,8 millioner kroner før utstyr. Det beløper seg gjerne til et par hundre tusen kroner ekstra, så det er langt fra en billig bil.

Med bakhjulsdrift koster den nye Taycan fra 766.600 kroner, og kryper da ned i pris mot mer vanlige biler, som Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC og Jaguar I-Pace. Den blir sågar billigere enn Tesla Model S og Model X, men de amerikanske bilene har lengre rekkevidde.

To batteristørrelser

Innstegsmodellen av Taycan får en batteripakke på 79,2 kWh (netto 71,0 kWh), noe som gir en WLTP-rekkevidde på 431 kilometer og en ladeeffekt på 225 kW.

Motoren har en effekt på 326 hestekrefter eller 408 med boost-funksjonen i såkalt Launch Control. Det betyr en akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen på 5,4 sekunder på vei mot toppfarten på 230.

Bilen kan oppgraderes til et større batteri på 93,4 kWh (netto 83,7) kWh, som også gir 380 hestekrefter eller 476 med boost-funksjon. Da økes rekkevidden til 484 kilometer og prisen til 824.300 kroner. Ladeeffekten øker samtidig til 270 kW, og bilen kan teoretisk lades fra 5,0 til 80 prosent på 22,5 minutter.

Taycan får dessuten nye intelligente ladeløsninger som overflødiggjør ladebrikke når den dukker opp i mars måned.