+ mer
BLIR LADBAR: Nye Audi Q5 Sportback kommer med diesel- og bensinmotorer, men i Norge blir den mest aktuell med ladbar drivlinje. Det er grunn til å tro at den kommer til å hete Audi Q5 Sportback 55 TFSI e Foto: Audi

Nye Audi Q5 Sportback: Ladbar hybrid med 367 hestekrefter

Mercedes-Benz har tråkket opp sporet. Nå følger Audi etter med en coupéformet SUV som blir ladbar.

Audi Q5 Sportback er den tredje i sitt slag. Den tyske bilprodusenten tilbyr allerede en litt mindre og enklere modell, Q3 Sportback, og den elektriske utgaven elbilgale nordmenn har lagt sin elsk på: Audi e-tron Sportback. 

Audi kaller disse coupéformede SUV-ene for «crossover utility vehicles», forkortet med CUV, og nå er det Q5 Sportback som presenteres. BMW har blant annet X4 og X6, og det ventes en luksuriøs X8-utgave i tillegg. Porsche har kun sin Cayenne Coupé, mens Mercedes-Benz har GLC og GLE Coupé. 

Det er Mercedes GLC og BMW X4 som lettest lar seg sammenligne med helt nye Audi Q5 Sportback når størrelsen betraktes. 

NY OG LADBAR: Nye Audi Q5 Sportback kommer som ladbar hybrid. Det kan bli en populær hybrid i Norge. <strong>Foto: Audi</strong> (1 / 3)

Kommer som ladbar hybrid

Til glede for plugg-inn-tørste nordmenn kommer nye Audi Q5 Sportback som ladbar hybrid. Nøyaktig hvordan drivlinjen vil være er ennå ikke gjort offentlig, men det er all grunn til å anta at den ladbare utgaven av Q5 Sportback får motorer tilsvarende de i en vanlig, ladbar Q5. 

Om det blir slik, vil den nye bilen kunne hete Audi Q5 Sportback 50 TFSI e eller Q5 Sportback 55 TFSI e Competition, slik den vanlige Q5 het før faceliften kom nå nylig. Uansett hva den nye Q5 ender opp med å hete, er det trolig at motoriseringen blir på opp mot 367 hestekrefter fra en 2,0-liters bensinfirer som sammen med en elektrisk motor på 143 hestekrefter sender kraften til alle fire hjul. En litt mindre kraftig utgave av den ladbar hybriden, med samme drivlinje, ventes å få rundt 300 hestekrefter. 

Den elektriske rekkevidden kan antas å havne på rundt 49 kilometer etter WLTP-målemetoden, om nye Q5 Sportback får batterikapasitet tilsvarende den en vanlig ladbar Q5 har.

Ingen billigbil

Audi Q5 i ladbar utgave kostet fra 667.200 kroner med 299 hestekrefter og quattro firehjulsdrift. Startprisen var 721.700 kroner for versjonen med 367 hestekrefter, men hva de nye og ansiktsløftede versjonene skal koste er ennå ikke bestemt, ifølge Morten Moum, kommunikasjonssjef for Audi i Norge. 

Det er heller ikke prisen på Q5 Sportback, men sannsynlig er det at både SUV-en og den såkalte CUV-versjonen vil koste omtrent det samme som SUV-modellen før ansitsløft.

STOR SKJERM: Nye Audi Q5 Sportback har en diger skjerm foran sjåføren. Den i midten er kanskje ikke like imponerende. Foto: Audi

At Sportback-versjonen imidlertid vil bli litt dyrere, som når man sammenligner en Audi e-tron med en e-tron Sportback, er naturlig å anta. På de populære elbilene fra Audi er prisdifferansen mellom SUV-utgaven og Sportback-modellen 22.000 kroner. 

Luftfjæring både foran og bak

Et litt artig aspekt med nye Q5 er at det i baklyktne benyttes OLED-teknologi som gjør at lysene kan kontrolleres langt mer presist. Ifølge Audi skal kundene kunne velge mellom tre forskjellige «lyssignaturer», som setter et mer individuelt preg. 

Innvendig leveres bilen med instrumentpanelet Audi virtual cockpit plus med en 12.3-tommers skjerm. Q5 Sportback fås også med luftfjæringer som ekstrautstyr, så bilen kan heves om beholved skulle melde seg. Da kan bakkeklaringen økes med opp mot 45 millimeter.

Audi Q5 Sportback kommer til Norge mot sommeren og kan bestilles i løpet av våren, opplyser Moum til Finansavisen.

Motor
Nyheter