HYPER: Den ser rask ut, men Toyota Gazoo Racing GR010 er bygget for den nye «Hypercar»-klassen og har lavere effekt enn fjorårets LMP1-bil. Foto: Toyota

Toyotas nye hyperhybrid

Reglene for World Endurance Championship er blitt endret, i et forsøk på å lokke flere produsenter ut på banen. Toyota stiller med hybridbil.

Toyota Gazoo Racing GR010 stiller i «Hypercar»-klassen, og navnet alene får det til å høres ut som den går styggfort. For de som synes at filmer med mye romskip er god underholdning, kan den nye klassen «Hypercar» gi assosiasjoner til fenomenet hyperspace, der de voldsomme avstandene i verdensrommet knipes sammen til mer budsjettvennlige hopp.

FASTE FINNER: Som en del av de nye reglene vil alle aerodynamikk være den samme i samtlige løp, noe som skal bidra til å gjøre racing jevnere. Foto: Toyota

Når en ser på bildene, virker det innlysende at fotografen må være rask på avtrekkeren for i det hele tatt å fange den nye Toyota-en på minnebrikken. Alt i alt burde det ligge til rette for en ekstrem fartsfest.

Ikoner på banen

Derfor kan det kanskje komme som en overraskelse at årets racerbil ikke har noen sjanse til å bedre rundetidene, men mest sannsynlig vil bruke omtrent ti sekunder lengre rundt banen sammenlignet med i fjor.

FIA har tatt grep etter at kostnadsnivået i LMP1-klassen begynte å minne om noe tidligere nevnte romskip kunne generert. Audi og Porsche forsvant fra startfeltet omtrent på samme tid som morselskapet Volkswagen håndterte resultatene av dieselskandalen, noe som førte til at seertallene begynte å synke.

HYBRID: Bilen har firehjulstrekk, besørget av hybridsystemet foran og bensinmotoren bak. Foto: Toyota

LMP1, som blir Le Mans Prototype 1 skrevet på utvidet form, har skapt noen av historiens mest ikoniske racerbiler. Håpet er at ved å redusere effekten og muligheten for avansert teknologi, vil den nye «Hypercar»-klassen lokke blant annet Porsche og Audi tilbake.

Eksotiske legeringer

Det nye reglementet har en rekke tillegg og unntak, som gjør at det vil bli LMP1-biler å se også i årets sesong. Men Toyota har altså utviklet GR010 for å gripe sjansen til seier i «Hypercar», før de mest dominerende produsentene vender tilbake.

Bilen er ifølge Toyota bygget av karbonfiber og veier 1.040 kg. To meter bred, nesten fem meter lang og bare 1,15 meter høy ser den absolutt ut slik en forventer av en racerbil.

De nye reglene har satt en begrensning på hvor lette motorer det vil være lov å delta med, for å forhindre utvikling av ekstremt kostbare legeringer. Effekten er også fastsatt, og Toyota melder at GR010 får en 3,5-liters V6-er med doble turboer. Ytelsene oppgis til 680 HK pluss 200 kW fra hybridsystemet. En syvtrinns multikløtsjkasse sender effekten fra motoren bakover, mens hybridsystemet driver forhjulene.

ØKER VEKTEN: De nye reglene gjør at bilene blir noe tyngre enn i fjor, men i tillegg vil seier i et løp øke vekten, gjennom systemet for suksessballast. Foto: Toyota

Legger på seg

Uten å dykke altfor dypt ned i regelboka vil racerbilene i «Hypercar»-klassen få mye mer sammenlignbare ytelser, uavhengig av budsjettet. De fleste reglene omhandler mye tekniske spissfindigheter, men en av dem er ganske interessant.

For å ytterligere jevne ut konkurransen introduseres begrepet «suksessballast». Prinsippet minner litt om handicap i golf, og går ut på at for hvert poeng teamet sanker i mesterskapet økes vekten på bilen med en halv kilo. Grensen nås ved 50 kg, og før finalen i 24-timersløpet på Le Mans skal all ekstra suksessballast fjernes. Det er kontroversielt å straffe vinnere med ekstra ballast, men samtidig vil det kunne gjøre løpene mer spennende å se på. Fra teamsjefens perspektiv vil det også bli nødvendig å legge strategier med tanke på ballast i kommende løp. Det finnes en mulighet for at en bil som ligger an til å vinne løpet bremser ned før målpassering, slik at de unngår sanke for mange straffekilo.

For en tid tilbake erklærte administrerende direktør Akio Toyoda at Toyota aldri skulle bygge en kjedelig bil igjen. Nylig sikret Toyota Gazoo Racing andreplassen i Dakar 2021, og med den nye Le Mans raceren er tydelig at de satser på flere fronter for å gjøre merket litt mer spennende.

Motor
Nyheter