DYREST SÅ LANGT: Denne 1955 Jaguar D-type ble kjøpt ny av 25 år gamle Bernie Ecclestone, men han solgte den raskt videre til en annen britisk privatfører. Med kjent historie hele veien ble den solgt for 6,0 millioner dollar hos RM Sotheby’s i Arizona.  Foto: RM Sotheby’s

Dette er de 10 dyreste auksjonsbilene i 2021

Arizona og Paris skulle vært de store åpningsstedene for 2021-sesongen, men det blir i stedet for det meste nettauksjoner. Nå og fremover.

I fjor solgte RM Sotheby’s 97 objekter til en samlet pris av 16,5 millioner euro på sin auksjon i Paris første uken i februar. Det var en av de siste fysiske auksjonene i Europa før nedstengningen, og når årets «Paris-auksjon» klubbes i gang i dag er den selvsagt kun på nett, telefon og via forhåndsbud. Og i langt mindre skala.

Online-løsninger

Auksjonsselskapene forsøker å gjøre det beste ut av en krevende situasjon hvor fysiske auksjoner blir stadig vanskeligere å gjennomføre. Alle de store har forbedret sine nettløsninger og digitale løsninger både for selve auksjonene og besiktigelser av objekter over nett, men det forhindrer ikke at aktiviteten har fått seg en alvorlig knekk med kraftig redusert omsetning i 2020.

Auksjoner har en sosial side som ikke skal undervurderes, hvor entusiastene møtes og skal overgå hverandre i å skaffe de heteste objektene til sine samlinger. Med fraværet av dette elementet, synker også interessen fra tidligere aktive kjøpere, og usikkerheten frister ikke akkurat for mange nye samlere på toppen av markedet.

GOODINGS BIDRAG: Gooding har foreløpig kun solgt én bil over en million dollar i 2021, denne 1966 Ferrari 275 GTB til 1,9 millioner dollar. Foto: Gooding & Co

Få millionbiler

RM Sotheby’s er blant de som har tilpasset seg situasjonen. De har både digitale løsninger og vridd utvalget av biler på auksjonene mot nyere og rimeligere biler. En stor andel av bilene selges gjerne uten minstepris, slik at nøkkeltallene i form av salgsprosent signaliserer suksess. Og deres Arizona-auksjon var i så måte vellykket med en totalomsetning på 35 millioner dollar og en salgsprosent på over 90.

Ikke minst fører den nye situasjonen til at de absolutte toppobjektene fortsatt virker å bli fraværende, og at det også blir stadig lengre mellom million-dollar-bilene. I løpet av årets fire første storauksjoner kunne RM Sotheby’s logge åtte salg over den grensen i Arizona, mens Mecum fikk syv salg over millionen i Kissimmee, Florida. Gooding og Bonhams har kun solgt én bil hver over en million dollar.

MER FERRARI? De dyreste Ferrariene har vært totalt fraværende på auksjon det seneste året. Denne 1954 Ferrari 375 America Coupe by Vignale kostet den nye eieren 2,6 millioner dollar hos RM Sotheby’s. <strong>Foto: RM Sotheby’s</strong> (1 / 5)

Hva nå?

Hva 2021 vil bringe er fortsatt et stort spørsmål, og selskapene avventer smittesituasjonen og utviklingen fra måned til måned.

RM Sotheby’s har foreløpig listet kun én fysisk auksjon, på Amelia Island i Florida 22. mai, og én nettauksjon videre i 2021, noe som illustrerer under hvilken usikkerhet de må operere. Gooding & Co har ingen fysiske auksjoner publisert, og foreløpig er det kun automobilia som skal selges frem til slutten av mars.

De 10 dyreste auksjonsbilene i 2021

Bil Pris i dollar Auksjonshus

1955 Jaguar D-Type 6.000.000 RM Sotheby’s

1965 Shelby 427 Cobra Roadster 5.940.000 Mecum

1937 Bugatti Type 57 SC Tourer by Corsica 4.735.000 RM Sotheby’s

2020 McLaren Speedtail 3.277.500 RM Sotheby’s

1954 Ferrari 375 America Coupe by Vignale 2.557.000 RM Sotheby’s

1967 Chevrolet Corvette L88 Roadster 2.500.000 Mecum

1966 Ferrari 275 GTB 1.936.000 Gooding

1959 BMW 507 Series II Roadster 1.809.000 Bonhams

1956 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing 1.567.500 Mecum

1967 Shelby 427 Cobra Roadster 1.375.000 Mecum

Det vil selvsagt komme flere, men hele den tradisjonelle auksjonskalenderen er i spill, siden arrangementene auksjonene tradisjonelt er knyttet til, henger i en tynn tråd.

Bonhams har for så vidt publisert en plan som inkluderer både England, Paris, Monaco, USA og Sveits utover mot sommeren, dog uten noen informasjon om biler eller eksakt sted for gjennomføringen.

Ny normal?

Hva som blir de varige konsekvensene blir uansett spennende å se. Klassiske bilauksjoner er meget logistisk krevende og uhyre kostbare å avholde, med lang tid til planlegging. Spørsmålet blir når, eventuelt om, situasjonen igjen er slik at en kan kjøre det løpet som har vært lagt de seneste årene.

Det er ingen garantier for at ikke markedet forandrer seg slik at de tradisjonelle toppobjektene på verdensbasis blir omsatt på andre måter enn via at man for eksempel transporterer over tusen biler til Monterey for salg i august.

Spørsmålet alle de tunge aktørene ønsker å få svar på, og påvirke, er hvordan den nye normalen blir.

LEKKERBISK: Mercedes-Benz 300 SL har holdt seg trygt på nordsiden av en million dollar, og RM Sotheby’s solgte denne roadsteren for 1,1 millioner dollar. Foto: RM Sotheby’s
Motor
Nyheter