DRØMMER: Etter syv år som Audis designsjef, er alle bilene i programmet hans ansvar, men blikket er fortsatt rettet mot fremtiden.  Foto: Audi

Audis designsjef om norsk elbilsalg og den kommende e-tron GT

Paris, Frankrike: Marc Lichte (51) har syv år bak seg som designsjef hos Audi. Nå er hele modellporteføljen hans ansvar, også den nye e-tron GT.

– Er det sant? Så morsomt!

Audis designsjef Marc Lichte kan nesten ikke tro da vi tar opp mobiltelefonen og viser ham statistikken som viser at Audi e-tron er Norges mest solgte bil i inngangen til 2020.

Stedet er Rétromobile-utstillingen i Paris for nøyaktig ett år siden, der du skal lete forgjeves etter nye biler. Men klassikerutstillinger er også steder hvor mange bildesignere henter inspirasjon og genuint koser seg med biler både som yrke og hobby.

Studerer

Sekunder tidligere har vi observert Lichte, som er lett å se med sine nesten to meter, med armen utstrakt med mobiltelefonen for å forevige spennende detaljer på den ytterst avanserte strømlinjepionéren Tatra 77 fra midten av 1930-tallet. En bil som også har uvanlige finesser som en hekkmontert, luftkjølt V8, noe som tydeligvis fascinerer litt utover det vanlige.

Du kan nesten se det uten å kjenne ham, at han er bildesigner. De har nemlig en helt særegen måte å betrakte biler på. Rolig glir blikket over helhet og fokuserer på detaljer på en måte som er helt annerledes enn «oss andre». Finner de detaljer som er virkelig interessante, kan de stå stille og la formene synke inn mens du ser at inntrykket blir bearbeidet og lagt på det kreative lagret i hjernen.

– Se på de linjene. Her snakker vi virkelig fremskritt, når en tenker på at den er 85 år gammel, sier han ettertenksomt mens vi studerer den tsjekkiske luksusbilen, før vi drar samtalen over på hans nye Audi-modeller.

HENTER INSPIRASJON: Å være designsjef er ingen «Åtte-til-fire-jobb». Vi møtte Lichte på klassikerutstillingen Rétromobile i Paris en sen februarkveld i fjor, da han studerte en 1935 Tatra 77 i detalj. Foto: Ivar Engerud

Trofast tjener

Vanligvis er bildesignerne nomader som hopper fra det ene konsernet til det andre mens karrieren pleies. Marc Lichte er litt annerledes. Han har holdt seg til Volkswagen-gruppen siden han studerte Transportation Design på universitetet i Pforzheim i 1996.

I nøyaktig syv år, fra 1. februar 2014 har han vært designsjef for Audi og dermed ansvarlig for hele programmet som selges i dag, ikke minst den norske storselgeren e-tron som får sin Gran Turismo-versjon i disse dager.

Før han entret sjefsstolen i Audi hadde han i mange år vært ansvarlig for eksteriørdesign på Volkswagen med Golf fra generasjon 5 til 7, Passat, Touareg og Arteon på samvittigheten.

KONSEPTET: Audi e-tron GT Concept er utgangspunktet for den nye modellen. <strong>Foto: Audi</strong> (1 / 4)

Skarp eleganse

At Marc Lichte er glad i å tegne biler med lange hekker, er ikke noe nytt. Det gjorde han også med Volkswagen CC og Arteon. Modeller som skulle bevare den utvendige elegansen til en coupé og bedre komforten for baksetepassasjerene.

– Jeg elsker den ubrutte taklinjen helt til enden, som på Tatra 77. Utfordringen ligger i å løfte taklinjen på en subtil måte slik at det blir plass bak, uten å miste coupéelegansen. Det kan du tro vi har jobbet mye med, sier han mens han viser oss bildene på e-tron GT Concept.

– Jeg tror det er det vakreste jeg noen gang har designet, og forhåpentligvis greier vi å beholde elegansen på produksjonsversjonen. Jeg er sikker på det, sier Lichte ettertenksomt.

Audi e-tron GT blir vårt nye flaggskip
Marc Lichte

Dette var altså i Paris for ganske nøyaktig ett år siden, og at det skulle gå et helt år før premieren av produksjonsversjonen visste vi ikke da. Det har vært et turbulent år med masse endringer for alle, men nå er tiden for lanseringen her, og Lichte oppdaterer oss på modellens egenskaper og rolle i modellprogrammet til Audi.

Flaggskip

– Audi e-tron GT blir vårt nye flaggskip, og er den første helelektriskebilen fra Audi Sport. Den kombinerer det beste fra vår satsing på e-mobilitet og Audi Sports rike historie. Dette er en vaskeekte elektrisk gran turismo, med iøynefallende design, sylskarpe linjer, banebrytende ytelser, quattro-firehjulsdrift og lang rekkevidde, skryter Lichte.

HENTER INSPIRASJON: Å være designsjef er ingen «Åtte-til-fire-jobb». Vi møtte Lichte på klassikerutstillingen Rétromobile i Paris en sen februarkveld i fjor, da han studerte en 1935 Tatra 77 i detalj. Foto: Ivar Engerud

– Verdenspremieren er et magisk øyeblikk. Det gjelder hele Audis designteam, og for meg personlig. Presentasjonen av en ny modell er kulminasjonen av en utviklingsprosess som vanligvis tar fire år. Det er en lang vei å gå, med mye arbeid, mange diskusjoner og ofte krevende beslutninger. Til slutt står vi sammen om et resultat vi kan være stolte av.

Lichte er klar på hva som kjennetegner designen av produksjonsmodellen.

– En god design oppnås når et produkt er estetisk og funksjonelt på samme tid, og utseendet blir en sømløs del av totalopplevelsen. Grunnlaget for estetikken her ligger i proporsjonene: Korte overheng og lang akselavstand, kombinert med en slank kupé og en kraftfull kropp. Audi e-tron GT har alle disse forutsetningene.

Nytt designikon?

– Det er ikke slik at du kan skape et designikon på tegnebrettet. En bil må opparbeide seg den posisjonen på veien, i et kaotisk miljø som gjør at man må kjempe om oppmerksomheten. Et ekte designikon har noe som er umiskjennelig: Det kreves for eksempel bare tre linjer for å karakterisere en VW Boble eller en Porsche 911. De har en helt tydelig identitet.

God aerodynamikk betyr lang rekkevidde: Vi har brukt de grunnleggende fysiske lovene som designprinsipp for e-tron GT
Marc Lichte

Fortsatt skal Audi stå for «Vorsprung durch Technik», og da må selvsagt bilene utvikles videre.

– Audi e-tron GT er en gran turismo. Begrepet betegnet opprinnelig sportsbiler som også var egnet for å kjøre langturer. GT-modellen skiller seg fra rene sportsbiler ved at de har mer komfort og bedre plass. Som en helelektrisk gran turismo, gir e-tron GT en nytolking av denne spagaten: Høye ytelser kombineres med lang rekkevidde. Her er effektivitet et avgjørende stikkord.

– God aerodynamikk betyr lang rekkevidde: Vi har brukt de grunnleggende fysiske lovene som designprinsipp for e-tron GT. Form følger funksjon, estetikk som bunner i effektivitet. Det nye designspråket har en mer betont flyt, og gir dermed en forfinet aerodynamikk. Designet av e-tron GT viser også retningen for kommende elektriske modeller, avslutter Lichte.

Motor
Nyheter