TIL BANEBRUK: Nye Porsche 911 GT3 er ikke bare for vanlig vei. Foto: Porsche

Ny superbil fra Porsche

Nye Porsche 911 GT3 er en banebil for både vei og bane. Og selvfølgelig er den blitt enda kraftigere.

Nye Porsche 911 GT3 er en bil for entusiastene. Mens resten av verden går mot turboladede stempelmotorer, og mange retter blikket mot det elektriske, beholder Porsche 911 GT3 sin selvpustende boksermotor.

Mye motor, mye fart

Med en toppfart på 320 km/t er nye GT3 raskere enn den utgående 911 GT3 RS. 0 til 100 går unna på 3,4 sekunder og den 4,0 liter store sekssylindrede motoren yter 510 hestekrefter. Porsche skryter av at motoren er «praktisk talt uendret» fra den som sitter i løpsbilen GT3 Cup. 

 Den syvende generasjonen GT3 gjør som sine forløpere, og henter teknologi fra banebiler til bruk også på vanlig vei. Vingen bak peker på at dette er en baneorientert bil og slett ikke så subtil som de mer vanlige 911-utgavene.

VIKTIG MED VINGE: Porsche 911 GT3 gjenkjennes lett med sin digre vinge bak. Det gjør bilen lite subtil, men er ikke det også litt artig? Foto: Porsche

På den beryktede Nordschleife på Nürburgringen er den nye modellen hele 17 sekunder raskere enn den utgående med Michelin Pilot Sport Cup 2 R-dekkene som er ekstrautstyr. På tross av å være bredere, ha større hjul og ha mer teknologi, veier nye 911 GT3 det samme som den utgående modellen. Med manuell girkasse er vekten 1.418 kilo, mens PDK-varianten veier 1.435 kg.  Panseret er laget av karbonfiberforsterket plast, mens felgene er smidde. Blant annet er det nye eksosanlegget hele 10 kg lettere på den nye bilen.

Kundene vil bestemme

Ifølge Porsche vil GT3-kundene i større grad velge seg spesialutstyr. Derfor tilbys taket i eksponert karbonfiber, som nok ikke bare etterspørres på grunn av den lave vekten, men også for å tilfredsstille eiernes forfengelighet. Også speilene kan bestilles med eksponert karbonfiber.  

MANUELL MORO: Porsche 911 GT3 kommer også med manuell girkasse. <strong>Foto: Porsche</strong> (1 / 3)

Porsche 911 GT3 lanseres i disse dager og skal være klar for levering i mai. I Norge starter prisen på 2.480.900 kroner, mens den rimeligste Turbo-modellen med 580 hestekrefter til sammenligning koster fra 2.735.000 kroner. 

Motor
Nyheter