<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
DALENDE STJERNE: Chrysler sliter med historisk tynn og aldrende produktportefølje, hvor Pacifica er bestselgeren ved inngangen til 2021. Foto: Chrysler

Salget av disse bilene nærmer seg smertegrensen

I 2025 kan Chrysler feire 100-årsjubileum, hvis de lever så lenge under Stellantis-paraplyen. Salget nærmer seg smertegrensen.

Publisert 19. feb. 2021 kl. 12.58
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 193 ord

Sterkt synkende salg henger som mørke skyer over Chrysler, som fra nyttår ble ett av totalt 14 merker i gigantiske Stellantis.

I stup

USA-salget endt i 2020 på kun 110.464 biler, ned fra 127.000 i 2019. Hadde det vært en tilfeldig dipp i markedet, hadde det kanskje vært til å leve med, men det er bare det seneste tallet i en nærmest endeløs nedgang. Så sent som i 2005 solgte merket 650.000 biler i USA, men siden har nedturen tilsynelatende vært som en naturlov for det tidligere så hederskronte merket.

Chrysler-salget er langt under halvparten av Dodge-salget, og Jeep og RAM solgte henholdsvis 624.000 og 795.313 biler i fjor.

Forhandlerne vil kjempe

Gamle FCA har ikke frigitt de økonomiske resultatene brutt ned på merke, men du trenger ikke være siviløkonom for å skjønne at lønnsomheten i Chrysler-delen av virksomheten sannsynligvis har stupt langt ned i rødblekket.

Men de amerikanske Chrysler-forhandlerne har tro på merket, som i øyeblikket kun har to modeller: 300 og Pacifica. De mener at merket kan dra nytte av sine europeiske konsernsøsken for å lansere modeller som i stor grad selges av japanske og koreanske produsenter i USA.